Berlingske Business
LIVE
11:26 Gyldendal leverer nyt underskud - aktie falder

Danmark stævner EU i fetasagen

Den danske regering har stævnet EU-Kommissionen i den såkaldte fetasag, som handler om, hvilke producenter der må bruge betegnelsen feta om deres osteprodukter.

Tidligere i år vedtog EU en forordning om, at kun ost produceret i Grækenland fremover må kaldes feta. Det betyder, at Danmarks nuværende eksport af feta ikke længere må markedsføres under navnet i EU. Det er den afgørelse, som den danske regering håber at få ændret.

For Danmark er der i første omgang en eksport til EU-landene af en værdi af godt 280 millioner kroner på spil. Senere - hvis forbuddet mod at bruge betegnelsen udvides til lande uden for EU - kan en eksport på yderligere 300 millioner kroner gå tabt.

- Regeringen mener ikke, at feta er en oprindelsesbetegnelse, men derimod en artsbetegnelse, som ikke kan beskyttes. Derfor er det i strid med rådsforordningens formål og indhold, når Kommissionen registrerer feta som en oprindelsesbetegnelse, siger fødevareministeren Mariann Fischer Boel (V) i en pressemeddelse.

Fetasagen har allerede været behandlet ved EF-domstolen. Dengang - i 1999 - vandt Danmark sagen, fordi EU-Kommissionen begik en procedurefejl. Grækerne rejste sagen igen og fik i oktober medhold i deres synspunkt, at feta er en særlig græsk egnsbetegnelse, og at osten udelukkende skal laves af fåre- eller gedemælk.

/ritzau//ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen