Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danmark i front med socialt ansvar

Ny rapport kortlægger EU-landenes indsats for virksomheders sociale ansvar. Eksperter advarer mod øget regulering for at styrke arbejdet.

Selv om danske virksomheder ikke skilter meget med det, er de blandt EUs mest aktive, når det gælder social ansvarlighed. Årsagen er både stærke traditioner på arbejdsmarkedet og myndighedernes initiativer på området.

En ny rapport fra institutionen The Copenhagen Centre viser, at i en europæisk sammenligning er Danmark sammen med det traditionelt førende Storbritannien og Holland længst fremme med aktiviteter og regler for virksomhedernes sociale ansvar.

Rapporten giver for første gang et samlet overblik over EU-landenes indsats, og den gør det dermed muligt at se, hvor meget pisk og gulerod landene bruger for at styrke arbejdet. Det kan enten være som uforpligtende tilbud om ledelsesværktøjer, uddeling af priser og ratings i indeks eller direkte lovbestemmelser.

I Danmark bruges de fleste metoder, mens der næsten ikke er noget at hente i lande som Grækenland, Portugal og Irland.

Den såkaldte Excellence-rapport offentliggøres om to uger, når det danske EU-formandskab er vært for en ambitiøs konference om social ansvarlighed.

Konferencen er led i en europæisk kampagne, og den vil sætte alle sagens toneangivende spillere sammen for at diskutere fælles EU-mål og holdning til CSR - Corporate Social Responsability.

Nej til flere love

Blandt deltagerne vil være en af de største drivkræfter på området, tidligere EU-kommissær og nuværende formand for virksomhedsnetværket CSR Europe, belgiske Etienne Davignon. Selv om han mener, at mange virksomheder arbejder for ustrategisk med social ansvarlighed - og derved går glip af en økonomisk gevinst - advarer han i et interview med Berlingske Tidende kraftigt mod øget regulering af indsatsen.

»CSR er ikke et område, der er egnet til at lovgive yderligere om. Man risikerer at ødelægge den kreativitet og dynamik, der er i virksomhederne,« siger Etienne Davignon og tilføjer:

»Derved opnår man ikke et højere gennemsnit for virksomhederne, sådan som ønsket er. På dette tidlige tidspunkt må man lade systemet leve.«

Mange er tilbøjelige til at give ham ret. Blandt andre professor Mette Morsing, leder af Handelshøjskolens nye center for virksomheders værdier og ansvarlighed. Hun påpeger, at mange danske virksomheder allerede er aktive. En nylig EU-undersøgelse viste initiativer i tre ud af fire små- og mellemstore virksomheder herhjemme. Dermed overhaler kun finsk erhvervsliv danskerne. Initiativerne er dog ikke ensbetydende med en fokuseret indsats, der indgår som en bevidst del af virksomhedens strategi - men det er den udvikling, eksperterne ønsker at fremme.

»Problemet for virksomhederne er, at CSR er blevet en uhyre kompleks verden. Mange oplever det som et felt, hvor man aldrig kan blive god nok,« mener Mette Morsing.

Formålet med Excellence-rapporten er da også at sprede den viden og erfaring, der allerede er i europæisk erhvervsliv. Dernæst er målet er skabe et katalog af best practice-modeller for virksomhedernes sociale ansvarlighed.

Kolde fødder

Uden overblik risikerer tidens store opmærksomhed på CSR at give en boomerang-effekt, mener partner Jørgen Valter Hansen, der leder Ernst & Youngs Center for Stakeholder Reportering. Virksomhederne kan få kolde fødder, fordi de pludselig oplever, at deres sociale holdninger bliver mere forpligtende, end de havde regnet med. Dermed kan det give bagslag for det store potentiale, der ellers er i danske virksomheders arbejde med CSR, mener han.

»Foreløbig er det kun en lille elite, der arbejder helt fokuseret med social ansvarlighed. Derfor handler det ikke om at pålægge virksomhederne krav men om at få dem til at diskutere og tage stilling,« mener Jørgen Valther Hansen.

Det er blandt andet formålet med Netværksprisen, der uddeles af Det Nationale Netværk Af Virksomhedsledere og Beskæftigelsesministeriet samtidig med konferencen den 21. november. Sammen med Integrationsprisen og Årets Rummelige Arbejdsplads er det danske bud på kåringer, der kan anspore virksomheder til at arbejde målrettet med social ansvarlighed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen