Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Containere på businessclass

Handel: Lufthavskontrol hjælper ikke meget, hvis terrorister og bomber kan gemme sig i skibscontainere. Derfor har amerikanerne øget kontrollen, men nu får virksomhederne en mulighed for at slippe lettere gennem nåleøjet.

Fra på mandag tilbyder det amerikanske toldvæsen eksportører fra blandt andet Danmark lettere adgang til landet, hvis de selv tager en del af slæbet med kontrollen. Det sker for at modvirke de forsinkelser, som øget kontrol har medført for skibscontainere de seneste uger.

Eksportører, der bliver godkendt under det såkaldte C-TPAT program, kan undgå en del af de inspektioner, der skal sikre, at containerne ikke indeholder bomber og terrorister.

Også danske eksportører har oplevet forsinkelser på den konto. Problemet er dog beskedent, lyder det fra verdens største containerrederi A.P. Møller.

»Det er ikke noget, vi er bekymrede over. Jeg tror, det måske er lidt begyndervanskeligheder, hvor man skal prøve nogle nye ting af. Det har ikke en alarmerende tendens,« siger direktør Vagn Lehd Møller fra rederiet.

Sparer tid

Systemet med særligt godkendte afsendere kendes i forvejen fra fødevareområdet. Og i EU har man længe kendt til et system, hvor varene kan gå lettere gennem tolden, hvis afsenderen på forhånd hjælper til.

»Hvis man forudanmelder en masse ting, inden godset kommer til den ydre grænse, kommer det igennem på business class. Gør man det ikke ryger man på monkey class, og så kan der godt gå en uge ekstra,« siger direktør Palle Egebjerg fra Erhvervenes Transportudvalg.

For at styrke sikkerheden har de amerikanske myndigheder udstationeret toldere i de havne, hvor størstedelen af containerne til USA lastes.

I Europa vil det sige Rotterdam, Le Havre og Antwerpen. Det er sket via aftaler med de enkelte landes myndigheder, til stor fortrydelse for EU-kommissionen.

Nye krav

Nye krav til rederierne er på vej gennem den amerikanske lovmølle, og ventes vedtaget i august. Men de vil ikke få et omfang, der generer handlen væsentligt, vurderer den danske rederiforening.

»Det ser ud til, at det er lavet på en konstruktiv måde, som vi kan operere med. Det er i hvert fald det, vi hører fra vores medlemmer,« siger underdirektør Jan Fritz Hansen fra Rederiforeningen.

Yderligere oplysninger om C-TPAT programmet kan findes på det amerikanske toldvæsens hjemmeside: www.

customs.ustreas.gov.

lol@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen