Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Carlsberg tjente tre milliarder

Carlsberg fik dryppet malurt i bægeret i forbindelse med sit 2001-regnskab bl.a. som følge af problemer i Sverige. Salget af øl og fremgangen i Østeuropa går dog helt forrygende.

Carlsberg Gruppen fik sidste år et overskud, en indtjening, før skat på godt tre mia. kr. Det skete på baggrund af en omsætning på 34,5 mia. kr. svarende til en stigning på godt 30 pct. i forhold til 2000. Indtjeningen er samtidig steget omkring 50 pct.

Fra flere sider lød kommentaren: »Pænt regnskab, men vi er skuffet over udsigterne for 2002«.

Regnskabet blev i går formiddags offentliggjort, blot en time efter at telegrammerne tikkede ud fra nyhedsbureauerne med meddelelsen om, at Englands største bryggeri, Scottish & Newcastle (S&N), køber sig ind i en del af Carlsbergs bedste kort, Baltic Beverages Holding (BBH). Scottish & Newcastle-koncernen omsatte i 2001 for 38,7 mia. kr.

Dermed spillede englænderne en skjult trumf fra ærmet over for den nordiske bryggerigigant i et speget spil om Ruslands største bryggerikoncern forkortet BBH. Carlsbergs finske partner Hartwall sælges herefter. Dermed videresælger Hartwall-aktionærerne halvdelen af BBH, uden Carlsberg får nogen chance for at komme med sit bud og helt overtage det østeuropæiske selskab.

Usikkerhed

Aktieanalytikere vendte tommelfingeren nedad, ikke mindst fordi der herskede usikkerhed om fremtiden for Baltic Beverages Holding.

Desuden står Carlsbergs forventninger til indtjeningen især i Asien ikke helt mål med, hvad koncernen tidligere har meldt ud. Resultatet viste sig hurtigt i form af et meget markant fald i aktiekursen.

Men midt i pessimismen skal man dog ikke glemme, at regnskabet for 2001 for Carlsberg Gruppen viste en kraftig vækst i salget af øl og sodavand uden for Danmark.

Især resultaterne i Baltic Beverages Holding, som Carlsbergs datterselskab Carlsberg Breweries ejer halvdelen af, var iøjnefaldende. Den østeuropæiske omsætning steg med 54 procent til seks mia. kr. Desuden gik det betydeligt bedre end forventet med ølsalget i Schweiz, som bidrager godt til Carlsbergs resultat. Og oveni er der kommet godt styr på det opkøbte schweiziske bryggeri. Italien, Finland, Norge og Portugal viser ligeledes pæne resultater.

Til gengæld er der problemer i Sverige, hvor det har vist sig at være vanskeligere at sammenlægge Carlsbergs og Orklas øl- og sodvandsaktiviteter. De blev lagt sammen sidste år, da Carlsberg fusionerede med Orklas drikkevaredivision og dannede Carlsberg Breweries. Carlsberg mistede op mod 20 procent af sin ølproduktion, da den svenske konkurrencestyrelsen krævede frasalg af en række ølmærker for at godkende fusionen.

Svensk spareplan

»Det går dårligere end ventet og langsommere med sammenlægningen af Pripps og Carlsberg i Sverige,« siger administerende direktør Nils Smedegaard Andersen fra Carlsberg Breweries.

Oprindeligt regnede Carlsberg med en fusionsgevinst på 200 mio. kr. Men for at få styr på forholdene i Sverige bliver det nødvendigt at spare yderligere og få sat skub i ølsalget, siger den administrerende direktør. Også i England, som er et af ølkoncernens store markeder, og i Polen har der været for dårlig indtjening.

»I Carlsberg er der nogen ting, der går meget godt, men samtidig problemer og rod hist og her. Renser man ud for tingene, er den underliggende trend pæn nok. Det går den rigtige vej for Carlsberg,« mener aktieanalytiker Stig Nymann fra Sydbank.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen