Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Calvin Klein sælger sit livsværk

Modeikonet Calvin Klein sælger det kendte varemærke til masseproducent af skjorter.

NEW YORK

Det er ikke et rigtigt januarudsalg i Illum, hvis der ikke ligger et tilbudsbjerg af Van Heusen-skjorter med stiv flip og en stor stabel Calvin Klein-underbukser i stueetagen og frister prisbevidste kontormænd.

Nu har selskaberne bag de to mærker holdt deres eget brandudsalg i december. I en handel til 430 mio. dollar har verdens største skjortefabrikant med en omsætning på 1,4 milliarder dollar overtaget et af verdens glamourøse modemærker kendt fra Hong Kong til Helsinge for dets simpelt elegante tøj og udfordrende reklamer.

Den endelige pris kan blive adskillige hundrede mio. dollar højere, da Calvin Klein - manden, ikke firmaet - får andel i fremtidig vækst.

Salget markerer enden på en æra i USAs modeverden. I 1968 stiftede barndomsvennerne Calvin Klein og Barry Schwartz deres tøjselskab for 10.000 dollar og så det vokse til en verdensomspændende glamour-succes. I dag består selskabet af en designerkollektion og et omfattende netværk af firmaer, der producerer jeans, parfumer og andre varer mod at betale licens til Calvin Klein. Den samlede omsætning er over tre milliarder dollar verden over. Phillips-Van Heusen overtager ikke licensen til at producere jeans og undertøj.

Men Klein og Schwartz har også haft svært ved at fastholde successen og har oplevet deres dele af forretningsmæssige nedture. Det privatejede selskab har været til salg de seneste tre år, men gang på gang er planer gået i vasken.

For Van Heusen er købet af Klein noget af et scoop. Man bliver ikke verdens største skjorteproducent ved at producere virkelig cool tøj, og selv om Van Heusen også licens-producerer moderigtige skjorter for mærker som DKNY, Kenneth Cole - og Calvin Klein - er selve Van Heusen-mærket synonymt med konservative mellemklasseskjorter, hvis flipper har mødt deres del af denne verdens polyesterslips.

Med købet af Calvin Klein, som skete for næsen af den økonomisk stærkere Lee- og Wrangler-producent VF Corp., bliver Van Heusen med ét slag kastet op på modeverdenens øverste hylder - med al den stjerneglans, der følger med. Der er allerede tale om, at Van Heusen vil skifte navn til Calvin Klein og lancere en ny Klein-tøjserie beregnet på mellemsegmentet, hvor rivalen Polo Ralph Lauren har haft held med selskabets Lauren-serie.

»Dette er, hvad vi har ledt efter,« sagde Van Heusen-direktør Bruce Katsky. »Dette er den fremtidige vækstmaskine for firmaet.«

Den aldrende Ralph Laurens måde at sikre sit selskabs videreførelse kan meget vel være den model, der har inspireret den 60-årige Klein til salget. Også Lauren satte sit livsværk på aktier, bragte en erfaren ledelse ind udefra og genvandt kontrollen over en række forvirrende licensaftaler. Selskabet har i dag en markedsværdi på 2,3 mia. dollar.

Med salget vil Calvin Klein selv forblive aktiv i firmaet, men kan bruge mere energi på de kreative opgaver og mindre på de administrative. Hans kreativitet vil komme ham selv til gode i form af royalties på op til 300 mio. dollar over de næste 15 år - afhængig af salgsfremgangen.

Det vides ikke, hvor handelen efterlader Kleins mangeårige partner, Barry Schwartz, der ikke får nogen aktiv rolle i firmaet. Denne har imidlertid i de senere år stadig mere helliget sig sin hobby, hesteopdræt - og væddeløb. Måske endda fremover iført en af Ralph Laurens Polo-skjorter, hvis logo som bekendt er et polospillende overklasseløg til hest.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen