Berlingske Business
LIVE
11:18 Problemer hos SAS: Aflyser 15 langdistanceflyvninger på 10 dage

Boykot med boomerang

Truslerne om boykot i Rusland sætter Carlsbergs russiske datterselskab Baltika i forsvarsposition. Træder en boykot i kraft, vil hundredvis af russiske arbejdspladser gå tabt, advarer bryggeriet.

Baggrund

København/Moskva

Mens russiske restaurationer stryger danske øl fra menukortet, og dumapolitikerne drøfter boykot af danske produkter, går Carlsbergs russiske datterselskab Baltika til kraftigt modangreb mod talsmændene for boykotten.

Ifølge det russiske nyhedsbureau Newsru, som beskriver, hvordan enkelte russiske restauranter ikke længere vil sælge Tuborg, Carlsberg og Baltika, advarer bryggeriet om, at en boykot uundgåeligt vil medføre fyringer af flere hundrede russiske medarbejdere.

Ruslands iver for at straffe Danmark for at have huset en tjetjensk verdenskongres kan dermed ende med at skade Rusland selv.

Børsnoterede Carlsberg A/S, som ejer Baltika sammen med finske Hartwall, har ingen kommentarer til, hvordan den diplomatiske krise kan påvirke omsætningen i Baltika.

Men at en boykot kan få alvorlige konsekvenser for koncernens russiske indtjening, bekræftes indirekte af Baltika selv:

»Boykotten kan få negative konsekvenser for russiske statsborgere, der er beskæftiget med produktion på danskejede virksomheder,« oplyser Baltikas pressetjeneste til Newsru.

Det er Ruslands største parti, Det forenede Rusland, der i de seneste dage har haft held til at bringe en boykot af danske varer på dagsordenen i russiske medier.

At den russiske regering vælger at gøre en boykot officiel er usandsynlig. Til gengæld er det muligt, at det russiske underhus Dumaen i dag vedtager en opfordring til den russiske regering om at gennemføre en boykot.

Med dagens debat i dumaen er der lagt op til endnu et døgn i vridemaskinen for dansk erhvervsliv, som sidste år eksporterede for 5,9 mia. kr. til Rusland. Ud over selve eksporten kan også indtjeningen i de danske firmaers russiske datterselskaber komme i klemme.

Partiet Det forenede Rusland vil fortsætte presset mod danske virksomheder, men har ikke planer om at gå til yderligheder.

»Vi planlægger ingen konkrete aktioner med at hælde dansk øl ud på gaden eller trampe på danske småkager. Ikke lige nu i hvert fald,« siger chefen for partiets pressetjeneste, Olga Kolesnikova, til Berlingske Tidende.

Det forenede Rusland nævner i flæng danske virksomheder som Lego, Ecco, varemærket Steff-Houlberg (som ejes af Danish Crown) og Carlsberg.

De fremadstormende danske entreprenør- og konsulenthuse nævnes også i de russiske medier, som med krisen har fået lejlighed til at beskrive den russiske samhandel med Danmark i mindste detalje.

Også Stimorol er blandt de varemærker, som partiet vil boykotte for at straffe. En boykot af Stimorol vil helt givet gøre ondt. Men smerterne vil ikke komme til udtryk i Danmark, da den vejlensiske Bagger-Sørensen familie netop har solgt varemærket til britiske Cadbury Schweppes.

Ej heller insulingiganten Novo Nordisk går ram forbi i den russiske mediestorm mod danske virksomheder.

Novo Nordisk dækker 80 procent af det russiske insulinmarked. Derfor må det formodes, at russiske diabetikere følger debatten om boykot med spænding. Samme spænding må deles af de russiske bryggeriarbejdere, der altså ifølge deres arbejdsgiver kan se frem til ledighed, hvis de russiske forbrugere vælger at kaste boykot-boomerangen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen