Berlingske Business
LIVE
14:45 Ny topchef: Succesfuld genopretning kan give Falck comeback på børsen

Bonden løb af med sejren

Portræt: En erfaren svineavler står bag en af de største handler i den finansielle sektor i mange år. Mogens Jacobsen fik hentet forsikringsselskabet Tryg ud af Nordea til spotpris.

Ingen ved, hvad der er foregået i de lange forhandlinger mellem Nordea og Tryg. Men resultatet er ingen med forstand på forsikring i tvivl om: Tryg købte sig selv for en meget billig pris, 5,6 mia. kroner.

Det kunne få en og anden erhvervsmand til at skryde og gnide sig veltilfreds på tegnebogen. Men det ligger ikke til Mogens Jacobsen.

Han har siden oktober sidste år siddet med i det lille triumvirat fra Tryg, der har ført forhandlingerne med Nordeas koncernchef Thorleif Krarup og finansdirektøren Arne Liljedahl.

Han er bestyrelsesformand i Tryg i Danmark smba, den institution, ejet af forsikringerne i Tryg, som nu køber skadesforsikringsforretningen af Nordea, og som skal drive selskabet videre og ind i nye fusioner og alliancer i branchen.

Mogens Jacobsen går kun så langt som til at sige, at det er en fair pris, men det må ikke desto mindre glæde landmanden, at han har gjort en god handel.

Til dagligt driver den 57-årige Mogens Jacobsen en stor svinefarm i Jylland, tæt ved Horsens, og han sidder med i en række betydende organisationer i dansk landbrug. Her er han kendt som en meget dygtig landmand, og hans købmandskab har utvivlsomt gjort ham nytte i forhandlingerne om prisen for forsikringsselskabet.

»Han har kun sine erfaringer fra landbruget, og han virker udadtil meget beskeden og flink. Men man skal ikke tage fejl. Han er svær at løbe om hjørner med,« siger en erhvervsmand, der kender ham godt.

Mogens Jacobsen har desuden haft to meget stærke sekundanter ved sin side: den tidligere FDB-direktør Per Skov, og den tidligere direktør for Toms Fabrikker, Mikael Olufsen. De to har formodentligt også en væsentlig del af æren for, at prisen blev så lav, fordi de har kunnet bidrage med en mangeårig erfaring i at drive store virksomheder.

Mogens Jacobsen har siddet i Tryg i Danmark smba i mange år, hvor han har været en del af det folkelige bagland i forsikringsselskabet. Han er kendt som en meget venlig, lun person, som ikke hævder sig unødigt og kender sine egne begrænsninger.

Derfor var det også ham selv, der var med til at foreslå, at han ikke selv sætter sig i spidsen for det selskab i Tryg-koncernen, som får med den egentlige forsikringsdrift og strategiske udvikling at gøre.

Her har han peget på de samme to, som han har siddet ved siden af i månedsvis, Mikael Olufsen og Per Skov.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen