Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev lukkes

Mediekoncernen Bonnier Business Publishing A/S har besluttet at lukke Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev. Det er konsekvensen af, at Bonnier Business Publishing A/S nedlægges som selvstændigt forretningsområde i koncernen. Medarbejderne er chokerede.

Magasinet Penge & Privatøkonomi, der også ligger i Bonnier Business Publishing A/S, overføres til Bonnier Publications A/S.

Bonnier ønsker fremover at have færre og større forretningsenheder og øget fokus på indtjeningen. Indtjeningspotentialet på sigt for Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev er ikke tilstrækkeligt stort, og derfor bliver de afviklet, fastslår Bonnier i en pressemeddelelse. Beslutningen kommer til at koste 60-70 ansatte jobbet - formentlig fra 1. juni. I de kommende dage vil de ansatte forhandle med ledelsen, men der er ikke umiddelbart udsigt til, at nogle af medarbejderne kan flyttes til andre stillinger i koncernen, siger tillidsrepræsentant på Børsen Magasiner Vibeke Vestergård, der er chokeret over beslutningen.
- Det er første gang i dansk pressehistorie, at man nedlægger en udgivelse, der giver overskud, og vi står helt uforstående over for beslutningen. For nylig gik vi i gang med at finde nye alliancepartnere, uden at ledelsen har sendt noget signal om, at vi stod over for lukning. Det kommer helt uden varsel, så vi er noget chokerede, siger Vibeke Vestergård.
Børsens Nyhedsmagasin kører med et overskud på omkring 3 procent af magasinets omsætning, men det er ikke nok for Bonnier-koncernen, der opererer med resultatkrav på 10-15 procent af omsætningen.
Trods den lavere indtjeningsgrad vil Nyhedsmagasinet alligevel få et overskud på to millioner kroner i år, viser den seneste prognose. Blandt andet på den baggrund har redaktionen besluttet at arbejde for at udgive et nyt erhvervsmagasin.
- Børsens Nyhedsmagasin har givet overskud under den igangværende krise på mediemarkedet, hvor andre seriøse medier bløder på bundlinjen. Vi har en af landets stærkeste redaktioner og står kommercielt klar til ny vækst. Vi beklager, at Bonnier ikke ønsker at indfri vækstpotentialet, men det vil vi nu gøre selv. Vi er overbevist om, at der findes et marked for et stærkt erhvervsmagasin i Danmark, siger ansvarshavende chefredaktør Mikael Lindholm.
/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen