Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

B&O lancerer plasma-TV til 150.000 kr.

Radio- og TV-koncernen B&O lancerede tirsdag i en række europæiske lande selskabets bud på et fladskærms-TV, hvor plasmateknologi har erstattet de hidtil brugte billedrør.

Der er tale om et 42 tommers TV til en vejledende udsalgspris på 150.000 kr. Det nye TV vil være i butikkerne fra april.

Plasma-teknologien har været anvendt i branchen et stykke tid, men B&O mener først nu, at teknologien er så udviklet, at den kan leve op til B&Os kvalitetskrav. Med det nye Beovision 5 er TV-delen bygget sammen med skærmen, hvilket kun enkelte leverandører som Loewe og Grundig hidtil har gjort. Hos en række andre leverandører af fladskærme skal TV og skærm kombineres via et kabel.

Trods den høje pris mener B&O, at der vil være efterspørgsel efter apparatet, og man har allerede på forhånd noteret en pæn interesse fra købere, der har lagt ordrer ind, endnu inden der var noget offentligt om det endelige produkt.

- Vi har meget høje forventninger til Beovision 5, der er et stærkt udtryk for vort mærke og vores tradition for innovation. Vi tror også på, at produktet vil bidrage godt til vores forretning, siger B&O-chef Torben Ballegaard Sørensen, der venter et salg på »adskillige tusinde« om året.

Det nye super-TV er primært rettet mod det europæiske marked, mens man har en anden løsning til USA. I Europa er det især Sydeuropa og i stigende grad England, der har fattet interesse for de store, tynde skærme. Kunderne er primært privatpersoner, og B&O har også udviklet produktet med henblik på en plads i hjemmet. Man mener dog, at for eksempel hoteller også kan være mulige kunder.

Rent teknisk bygger B&Os TV på en plasma-teknologi, der er udviklet hos japanske Panasonic. Ifølge B&O har man valgt den bedste leverandør og sikret sig, at man også fremover vil få adgang til den nyeste og bedste teknologi på området.

Den danske koncern har dog udviklet videre på plasma-skærmen for at sikre det bedst mulige billede. Man har opbygget et »Vision Clear« system baseret på syv delfunktioner, der blandt andet skal sikre maksimal styring af de enkelte celler i en plasmaskærm. En ekstra kontrastskærm er påsat for at sikre, at sort farve forbliver sort og ikke går over i grå, og desuden er der et særligt antirefleks-lag, automatisk justering for baggrundslys i rummet samt automatisk håndtering af formater, så TVet justerer sig i forhold til bredformat og almindeligt TV-format.

Bag designet af det nye TV står David Lewis, der igennem en årrække har designet produkter for B&O. Han forklarer, at drømmen om billedet på en væg har levet i mange år og blandt andet været præsenteret i science-fiction romaner.

- Vi er nu så heldige, at kvaliteten af plasmaskærme er blevet tilstrækkelig god, og at børnesygdommene er overvundet, siger han.

Det har dog voldt B&O-folkene mange kvaler at nå frem til det endelige produkt. Mange af de foreslåede løsninger undervejs har vist sig at blive for tunge og umulige at leve med i et hjem.

- Jo mere jeg tænkte over det, jo mindre sikker blev jeg på, at folk ville acceptere en så stor flade midt på deres væg, siger David Lewis, der også minder om, at det 80 kilo tunge og 42 tommer store apparat kan være svært at flytte rundt med, hvis man vil ændre på stuens indretning.

Løsningen kom, da David Lewis var på maleriudstilling, hvor nogle af malerierne skulle skiftes og derfor var stillet op ad væggen. Denne idé har B&O brugt, så Beovision 5 kan stå ude på stuens gulv eller hænges på væggen alt efter forgodtbefindende.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen