Berlingske Business
LIVE
15:33 Wall Street åbner i minus

Bedre IT med ekstern hjælp

Outsourcing: Det sparer ikke så mange penge at lægge IT-driften i eksterne hænder, hvad også de mindre virksomheder er gode til. Til gengæld bliver systemerne mere stabile, sikkerheden ofte bedre, og der bliver mere tid til at koncentrere sig om forretningen i stedet for at brandslukke, viser ny nordisk undersøgelse.

Af Thomas Breinstrup

Selv modvillige IT-chefer må erkende, at de får udmærket service og bedre tid til at fremtidsudvikle forretningen, når et eksternt firma får lov til at overtage EDB-driften. Til gengæld betyder det ikke altid de store besparelser, som var motivationen for at lægge driften ud af huset.

En nordisk undersøgelse viser, at flere og flere firmaer lader eksterne folk passe deres IT-systemer -- i fagjargon kaldet outsourcing. Og det sker i et langt større omfang, end selv analytikerne troede, fordi også de små firmaer er gode til at lægge opgaverne ud af huset. Blot vælger små firmaer ofte små, eksterne leverandører, så de sikrer sig mod at komme bag i køen, hvis noget brænder på.

»Der sker meget mere på dette område, end selv vi troede,« siger senioranalytiker i den nordiske afdeling af IDC, Mette Søeborg Ahorlu, som står bag undersøgelsen »Succes med outsourcing« sammen med Computerworld Online.

Krav om specielle kompetencer

I 2006 vil danske virksomheder således bruge 10,5 milliarder kroner på at få ekstern betjening af deres IT-systemer.

288 nordiske IT-chefer fra virksomheder med mellem ti og 200 ansatte er blevet udspurgt. De sparer ikke de store penge på at hyre ekstern bistand til at holde IT-systemerne i luften og sikre, at de altid fungerer og er opdateret. Til gengæld bliver EDB-systemerne bedre udnyttet, og de kører mere stabilt.

»Rigtigt megen outsourcing sker på netområdet. Det hænger sammen med, at der kræves specielle kompetencer, som man ofte ikke har indenhus -- ligesom hele netområdet er yngre end ideen om at outsource. Men også på netværk og programområdet lægges tingene ud, fordi det nu er muligt at »fjernstyre«, fejlrette og overvåge langt mere, selv om man sidder et andet sted, i stedet for at man hver gang skal ud og lægge en CD-ROM i computeren for at løse fejl,« siger Mette Søeborg Ahorlu.

En pudsig tendens er, at opgaverne overtages af IT-virksomheder i alle størrelser. De går ikke kun til de store leverandører.

»Selvfølgelig er der en overhyppighed af f.eks. IBM, men den er ikke overvældende. Virksomhederne vil gerne have, at driften passes af nogen, der er lige i nærheden, og når det er en lille virksomhed, vil man gerne have en lille leverandør, så det ikke bliver for stort, og man risikerer at ende bagest i køen. Mange IT-løsninger er i dag ikke nødvendigvis svære og komplekse. Ofte arbejder man på standarder, og jo mere standard, de er, jo lettere er det for leverandøren at overtage ansvaret for det,« siger Mette Søeborg Ahorlu.

Sikkerhed frem for alt

Sikkerheden vejer tungest for alle i valget af ekstern leverandør. Faktisk oplever især mindre virksomheder det som et løft at få opgaverne lagt ud af huset, for en virksomhed med 30 ansatte har måske kun en halv mand til at passe IT-sikkerheden.

»Nogen er naturligvis også meget bekymret for at lægge tingene ud af huset. Faktisk nævnte noget nær 25 EDB-chefer, at de hadede outsourcing, at det var noget skidt, men at de var blevet tvunget til det -- og at det i øvrigt kørte ret godt. I stedet for brandslukning får man nemlig tid til at koncentrere sig om, at IT-systemerne får mere med forretningen at gøre. Vi har ikke spurgt dem, hvad den ekstra tid konkret bruges til. Nogen har valgt at skære ned i EDB-afdelingerne. For andre har det faktisk medført forhøjet kundeservice,« siger Mette Søeborg Ahorlu.

Rapporten kan købes via IDC.

tho@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen