Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Bankerne for dårlige på nettet

Hver fjerde dansker kunne finde på at skifte bank for at få en bedre Internet-service. Men bankerne prioriterer udviklingen af netbankerne for lavt og i en forkert retning, viser undersøgelse.

De traditionelle nordiske banker er ikke gode nok til at gøre deres Internet-tilbud personlige for kunderne. Hvis det ikke ændrer sig, vil de blive løbet over ende af rene netbanker og udenlandske konkurrenter.

Ikke mindst de danske banker skal tage truslen alvorligt. De danske kunder er de mest illoyale, og de tvivlende bankkunder udnævner især en utilfredsstillende service på nettet som en årsag til at skifte.

Det er nogle af konklusionerne i en analyse, som det norsk-ejede pr-bureau Geel-muyden.Kiese har foretaget af bankernes brug af Internettet. Omkring 1.000 bankkunder i hvert af de fire nordiske lande er blevet interviewet, dertil kommer chefer i den finansielle sektor.

Slemme klø

Lidt under halvdelen af kunderne gør brug af Internettet, når de skal »i banken«. Men kun få af dem siger, at bankernes Internet-ydelser er afgørende, når de skal vælge ny bank.

Til gengæld har ydelserne og servicen stor betydning, når de skal vurdere, om de er tilfredse med banken. Ikke mindst hos danskerne, hvor halvdelen af de adspurgte siger, de overvejer at skifte bank. Og af denne tvivlende gruppe angiver halvdelen, at det er bankydelserne på nettet, der kan få dem til at skifte.

Det står i kontrast til, hvad bankcheferne siger, de vil med nettet.

Især bemærker Geelmuy-den.Kiese, at bankerne ikke fokuserer nok på, hvordan de kan gøre netbankerne mere personlige og dermed holde på kunderne.

De har en defensiv tilgang til nettet, de bruger det ikke offensivt til at skaffe nye kunder og udvikle nye produkter.

»Selvom de nordiske banker synes at fokusere på at udvikle en-til-en kommunikation, viser denne undersøgelse, at dette afgjort er i opstartsfasen. Desuden har de nordiske banker en masse relevant information om deres kunder, som de stadig ikke gør brug af,« konkluderer Geelmuy-den.Kiese.

Bankdirektør Peter Schütze fra Nordea er enig i, at netbankerne skal være bedre til at tilbyde kunderne, hvad de vil have. I den forbindelse har Nordea udviklet Solo-Torvet, et indkøbscenter på nettet, hvor man kan købe alt fra halmsko til biler og betale via banken.

»I næste generation af netbank, som vi kommer med, der vil kunden kunne vælge sin egen bank, groft sagt. Det bliver mere individualiseret, og så kan de, der har lyst, gøre brug af det,« siger han.

Men Peter Schütze understreger også, at han ikke tror, man skal gå for vidt og bruge de personlige oplysninger, bankerne har om deres kunder, til at målrette produkterne for specifikt. For det første må bankerne ikke bruge den slags fortrolige oplysninger til markedsføring.

»Jeg tror også, man ville overskride nogle grænser hos kunderne. Jeg tror, det er et skråplan,« siger Peter Schütze.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen