Berlingske Business
LIVE
10:08 Forbrugerombudsmanden politianmelder pibebutikker

Anmeldelse: Solvent debut

Ny roman går tæt på den herskende moral blandt fodfolket i det private erhvervsliv.

Det er ikke hverdagskost i dansk litteratur, at en debutant er cand.merc. og til dagligt arbejder med salg, marketing og ledelse i IT-branchen. Det er heller ikke så tit, at handlingen i en roman foregår i det private erhvervsliv og handler om »fodfolket« - om revisorers, konsulenters og programmørers dagdrømme og lyst til tage såvel jobmæssige som eksistentielle udfordringer op.

Arne Djernæs Hansens fermt skrevne roman, »Nye udfordringer«, har en mand og en kvinde som sine hovedpersoner. De er i trediverne, ugifte og går hver især med en iværksætter i maven.

HAN drømmer om at starte sit eget firma, og tager springet, efter at have kigget lige lovlig dybt i sit tidligere firmas ordrebog. Han har også overtalt sin helt Polle-agtige ven Kaj til at lægge fælleslokaler til firmaet »Phønix«, der skal sælge EDB-udstyr i den ene ende, og i den anden videreføre Kajs fars gamle renseri. En bizar business, som udvikler sig højst overraskende.

HUN drømmer om et job med større udfordringer, og havner hos platforetagendet »Zimmerman Invest«; en særdeles suspekt arbitrageforretning, hvor kreative telefonsælgere sælger lovende aktieoptioner, som dybest set går ud på at malke kunderne for så mange kommisions- og handelsgebyrer som overhovedet muligt. Chris hedder firmaets smarte, nyrige chef, som pønser på at udvide sin forretning med salg af tømte selskaber.

HAN og HUN mødes selvfølgelig da Zimmerman Invest en dag skal købe EDB-udstyr af Phønix. Hvordan forretningen og flirten udvikler sig, skal ikke røbes her, men efter små pikante indslag lever slutningen op til bogens titel, og man aner en mere hellig form for selskab forude.

»Nye udfordringer« er ikke en debut, der flytter hegnspæle i dansk litteratur. Dertil har den for mange trivielle træk. Skal man være lige så kontant og kritisk, som man er i den verden, hvor Djernæs Hansen til daglig færdes, er den for lang og mangler nogle dramatiske løft undervejs, og burde i højere grad være strammet op og koncentreret omkring færre og mindre udpenslede scener og mindre sniksnak.

Til gengæld kan det slås fast, at Djernæs Hansen er en skarp iagttager af mennesker og miljøer. Han rammer mangt og meget på kornet og kan noget med sprog. En formulering som »hans øjne nød at blive lukket« er jo fremragende, og en replik som følgende er provokerende god at tygge på:

»Folk vil sgu´ ikke overlade deres penge til tilfældige mennesker. Til gengæld aner de mange gange ikke et klap om, hvem der passer deres børn i institutionerne. Tankevækkende, ikke?«

Som der står et sted i romanen, så beror dygtige iværksætteres succes på, om de forstår at styre likviditeten. Det samme må man sige om fremtidsudsigterne for forfatteren Arne Djernæs Hansen. Også i sin omgang med det litterære sprog må man være vældig økonomisk, og lære sig at skeje ud og spare på de rigtige tidspunkter. Lige nu står Djernæs Hansen over for en kunstners største udfordring: Værk nummer to.

Arne Djernæs Hansen:

Nye udfordringer.

Roman. 238 s. 248 kr.

Forlaget Medusa.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen