Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Århus by night

På kajen: Hver lørdag aften, når danskerne stikker hånden i grill-handsken, knokler en skare på 30-35 mand på Århus Havn med at fylde et af verdens største containerskibe. Ikke én af de over 6.000 containere må stå det forkerte sted.

Dagens reportage

Hun hører til i klassen af verdens største containerskibe og ligger lige nu og slikker den sidste aftensol ved Mærsks containerterminal Øst i Århus, mens hun lader bugen fylde med containere, der på ruten kommer til at indeholde alt fra kød over computere, biler, marmelade og papir til fyrværkeri.

Ved siden af hende er en familie ude at sejle aftentur i Århus Havn i en nærmest grinagtig lille sejlbåd ved sammenligning med Svendborg Mærsk' mægtighed: 350 meter i længden og 43 meter i bredden. 6.600 containere af 20 fod - eller godt seks meter - kan hun mindst bære.

Mens hun hviler sig, er der hektisk aktivitet omkring og i og på hende.

Denne lørdag aften skal 300 containere løftes af skibet. Og omtrent lige så mange skal på. Det kan vel ikke være så svært, når man har grej, der kan løfte de tunge til.

Og dog. For det første er det som sagt et af verdens største containerskibe, så man skal lige først finde ud af, hvor der er plads til dem.

Og så er det også irriterende, hvis den container med gummisko, der skal af ved næste stop i Bremerhaven, står allernederst i lastrummet, nedenunder ti containere med svinekød, der først skal af i Hong Kong.

Derfor er det minutiøst planlagt, hvad de 30-35 mænd foretager sig på kajen ved containerterminalen.

Mændene kan man faktisk kun se, hvis man kigger godt efter. De sidder højt oppe i de mærkelige køretøjer, der piler rundt med containerne. Eller endnu højere oppe i de tre enorme kraner, der løfter containerne fra skibet og ned på kajen. Eller omvendt.

Ti straddle carriers er i gang denne aften. Det er de besynderlige biler, der har fire syv-otte meter høje ben og et lille styrehus på toppen. De kører hen over containeren og klikker sig fast i containerens fire hjørner - ordentligt fast så vægten på op til 30-40 ton ikke falder af, når straddle carrieren skal flytte containeren fra pladsen på kajen og hen under kranen, som kan løfte den op på skibet.

Arbejdet går stærkt. Svendborg Mærsk kom fra Göteborg og lagde til ved kajen i Århus omkring 17.30, og ikke et minut må gå til spilde, så den hurtigst muligt kan komme af sted igen og sætte containere af ved en af destinationerne på ruten Bremerhaven, Rotterdam, Felixstowe, Algeciras, Suez-Kanalen, Tanjung Pelepas, Singapore, Yantian, Hong Kong, Kaohsiung, Long Beach, Tacoma - og tilbage igen til Göteborg.

Oppe på broen, omkring 10-12 etager over kajen, følger kaptajn Søren Arthur Jensen med i losningen og lastningen, mens han laver papirarbejde. Han har ingen idé om, hvad der er i hver enkelt container, der bliver løftet om bord og lirket ned i et af de ni etagers dybe huller i lastrummet.

Dyr dame

Men han ved, at nogen har styr på det. Og han skal i sidste ende godkende, hvad andre har besluttet, at Svendborg Mærsk skal have med.

»Alfa og omega for mig er sikkerheden. Jeg skal acceptere den kondition, vi skal sejle under. Det vil sige, hvis der er meget vægt fortil og bagtil på skibet, skal jeg sikre mig, at vi ikke kommer til at bøje mere, end skibet kan holde til. Og jeg skal sikre mig, at skibet ikke vrides for meget på den anden led. Og så skal jeg selvfølgelig sikre, at vægten ikke er skævt fordelt,« forklarer Søren Jensen.

Andre hensyn er, om der er tale om farligt gods, for det skal stå særlige steder på skibet. Det samme skal kølecontainerne, som kobles til et stik på skibet, så indholdet holder sig, til det når frem.

Tid er en anden afgørende faktor. Svendborg Mærsk er en dyr dame, som kostede omkring en milliard at få bygget. Der skal mindst 13 mand til at sejle hende, og det er vigtigt, at hun bruger så meget tid som muligt på at sejle rundt med det gods, som andre har betalt for at få med.

Det er Morten Johansen med til at sikre. Han er operationschef og sidder i en bygning ikke langt fra, hvor Svendborg Mærsk ligger. Fra sit kontor kan han se hele området, han kan se de ti straddle carriers, der piler rundt, og han kan se de tre kraner, der løfter containerne.

»I København laver de et lay-out på skibet. De planlægger, at der på et givent sted på skibet skal stå en container med den og den vægt, der kommer derfra og skal derhen. Og de pladser skal jeg så fylde ud med de containere, jeg har stående her på havnen,« forklarer Morten Johansen.

Det er ham, der ved præcist, hvor containerne står på kajen, så det er ham, der fortæller mændene nede i straddle carrierne og kranerne, hvilken container de nu skal hente, og hvor den skal hen på skibet.

Kaptajn Søren Jensen regner med at være klar til afgang omkring kl. tre denne lørdag nat. Så burde alle containere være om bord.

Når Søren Jensen tager af sted, kan mændene på havnen slappe af og gøre det, som mange andre danskere gør denne lørdag aften: Der er tændt op i grillen, og så snart arbejdet er gjort, er der pølser på terrassen med udsigt til den kaj, hvor Svendborg Mærsk lige har ligget.

loa@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen