Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

365 døgns prognose for aktiemarkedet: Gråvejr

Ingen ved, hvad der venter forude, men lige nu ser 2003 ud til at blive et trist år for både aktier og obligationer. Det vurderer Danske Banks cheføkonom.

Kedeligt gråvejr. Ikke sol og sommer. Heller ikke frost, torden og storm. Men rigtigt trist og deprimerende gråvejr - med tåge og dis.

Sådan lyder udsigterne for både aktier og obligationer til næste år.

I hvert fald hvis man spørger en af landets førende og mest respekterede økonomer, Jørgen Birger Christensen, fra Danske Bank.

Han leverer sammen med en stab af analytikere input og analyser til 200 dealere i Danske Bank, som sidder på Holmens Kanal i København.

De mange aktie-, obligations- og valutahandlere er samlet i ét rum, en slags kapitalismens hjertekammer, hvor milliarder kroner, dollar, euro og andre valutaer svirrer i luften hver eneste dag, og hvor omsætningen og handlen med finansielle produkter er større end nok noget andet sted i Danmark.

Det er Jørgen Birger Christensen selv, der bruger »gråvejr,« som billede på, hvad der er på vej og hvilken hverdag, der fremover venter de mange dealere.

»Obligationer vil næppe give den store gevinst i 2003. Renterne ser ud til at stige svagt hen over året, og det vil give mindre kursfald. Så vi får næppe et nyt godt obligationsår. Vi har også haft tre gode obligationsår i træk nu, og det er lige før, vi håber på, at vi ikke får et nyt, for så går økonomien i brædderne,« siger Jørgen Birger Christensen.

Er det så nu, man skal sælge alle sine obligationer?

»Nej. Det mener vi ikke. For problemet er, at der ikke er andre gode steder at gå hen. Vi venter en svag fremgang i økonomien i både USA og Europa til næste år, men tror ikke aktiemarkederne står foran nogen kæmpe og voldsom optur. Aktierne vil sandsynligvis slutte 2003 marginalt højere end vi ser nu, men der er bestemt også en risiko for, at det kommer til at gå meget værre.«

Det er især faren for en krig i Mellemøsten, der hænger som en truende og sort sky over aktiemarkedet. Krigen mod Irak kalder Jørgen Birger Christensen »den mest forventede krig i verdenshistorien,« og hvordan den kommer til at forløbe, kan blive meget afgørende for, hvad der sker med både aktier og obligationer i det nye år.

Bedst vil det være med en hurtig afklaring på krisen. Kommer den, kan det trække aktiekurserne op og sende olieprisen ned. Sætte gang i vækst og optimsme.

Men trækker krigen i langdrag, kan det løfte obligationerne ind i deres fjerde gode år og skade aktierne og hele verdensøkonomien.

»En eller anden krigfrygt er indbygget i de aktuelle kurser. Men hvad der ikke er bygget ind, er, at krigen breder sig til Saudi Arabien. Oliepriserne ligger lige nu omkring 30 dollar pr. tønde, men de vil blive meget højere, hvis krigen spreder sig.«

Trods usikkerhed, regner Jørgen Birger Christensen dog med, at tingene kommer til at se bedre ud til næste år, og væksten i USA kommer op på 2,5 pct. mod 2,4 pct. i år. I euro-området er udsigterne dog noget mørkere, idet der her kun er udsigt til en økonomisk vækst på 1,6 pct. mod 0,8 pct. i år.

Mange økonomer ser med dystre og pessimistiske briller på dollarkursens fremtid. Men her vurderer Jørgen Birger Christensen, at der kun kommer et mindre fald.

Årsagen er, at tilstrømningen af penge til USA holder sig på et højt niveau, og mange fortsat holder fast i, at USA på længere sig vil få en høj økonomisk vækst, og de amerikanske aktier dermed også bliver bedre end andre.

Samtidig er de amerikanske myndigheder blevet dygtigere og mere handlekraftige til at styre økonomien, og lige nu er den økonomiske politik lagt til rette med det klare sigte, at der skal skub i aktivitet og indtjening i erhvervslivet. Ikke bare med historisk lave renter, men også med store skattesænkninger.

Udsigten til lave afkast på både aktier og obligationer i 2003 risikerer også at sætte gang i en »jagt på gode historier,« som Jørgen Birger Christensen udtrykker det.

»Investorerne leder efter bedre afkast i en periode, hvor det hele ser lidt trist ud. De lidt bedre afkast kan måske findes i Asien eller Østeuropa, og kommer de, er der risiko for, at der kommer en ny boble, fordi alt for mange penge så søger mod disse lande.«

Omvendt siger Danske Bank-økonomen også, at folk har lært lektien og fået et mere realistisk syn på aktier.

Så han regner ikke med, at de gentager samme fejl, som man så på Nasdaq-børsen i 1990erne, hvor kurserne blev drevet alt for højt op og totalt mistede jordforbindelsen.

»De svære investeringstider understreger behovet for, at sprede sine investeringer. Der er risikofaktorer flere steder i det nye år, og derfor er spredning vigtig.« siger altså Jørgen Birger Christensen.

Han mener generelt, at den gode nyhed i 2003 bliver, at aktiernes nedtur nu stopper, og flere år på stribe med kæmpefald på 20 pct. eller mere er forbi.

»Den dårlige nyhed er så, at der ikke kommer store, men i bedste fald små og forsigtige, stigninger hen over året. Altså - gråvejr.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen