Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

A.P. Møller-nøgleselskaber overvejer fusion

De to børsnoterede nøgleselskaber i A.P. Møller Gruppen, dampskibsselskaberne D/S 1912 og D/S Svendborg, overvejer fusion, oplyste selskaberne mandag eftermiddag med henvisning til, at de forudsætninger, der historisk lå til grund for stiftelsen af de to selskaber, ikke længere er til stede.

Beslutningen om at overveje fusion er truffet af bestyrelserne i de to selskaber, og det oplyses, det det formentlig bliver A/S Svendborg, der skal være fortsættende selskab.

Såfremt der ikke fremkommer forhold, der vanskeliggør en fusion eller gør den uhensigtsmæssigt, er det ifølge en fælles meddelelse fra de to selskaber hensigten at indstille fusionen til vedtagelse på selskabernes ordinære generalforsamlinger i foråret 2003 eller på ekstraordinære generalforsamlinger i løbet af året.

D/S Svendborg stiftedes i 1904 af en kreds af investorer med A.P. Møller og hans far, kaptajn Peter M. Møller, i spidsen. Og otte år senere, i 1912, stiftede A.P. Møller sammen med en kreds af især københavnske investorer 1912-rederiet i utålmodighed med Svendborg-investorernes tilbøjelighed til at anskaffe yderligere tonnage. For at regulere samdriften af de to rederier stiftedes interessentskabet Tank- og Ruteskibe som ejes ligeligt af de to rederier, og samme model blev fulgt, da rederierne stiftede interessentskabet Olie og Gasaktivitet.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen