Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

YouTube-chefen i det varme sæde: Annoncørerne flygter

29BUSjeve-USA-MEDIA-161723.jpg
Foto: Mike Blake /Reuters

Det skulle have været året, hvor YouTube endelig begyndte at kaste ­penge af sig. Den Google-ejede video­tjeneste har trods alt siden 2014 ­været ledet af kvinden bag Googles egen reklamesucces, 48-årige Susan Wojcicki.

I stedet står YouTube-chefen med en fuldbyrdet krise, som ikke blot truer ­videotjenesten, men også Google netop dér, hvor det gør mest ondt: På reklameindtægterne.

Bolden begyndte at rulle midt i marts, da reklamegiganten Haves trak alle sine klienter fra YouTube og Google. Reklamer, de har ­betalt for, har vist sig at dukke op ved siden af ­videoer med ekstremistisk indhold. Siden er en stribe af verdens største virksomheder fulgt efter med en YouTube-boykot: Oracle, Johnson & Johnson, Walmart, PepsiCo, Starbucks og ­mange andre.

pix-YouTube

Det er ellers kun få uger siden, at Susan ­Wojcicki vedkendte sig et ansvar som socialt medie i forhold til resten af samfundet. I forbindelse med især præsidentvalget i USA er både Google og Facebook kritiseret for at ­halte i håndteringen af fake news og spredning af ekstremistisk eller racistisk materiale. Facebook-stifteren Mark Zuckerberg fremlagde for nylig et langt manifest for Facebooks rolle i samfundet.

»Jeg mener, at vi har et reelt ansvar. Vi tager det meget alvorligt at forstå, hvordan vores produkt bliver brugt og konsekvenserne ­deraf,« sagde Susan Wojcicki 7. marts på en ­konference i Californien.

Snart efter måtte hun ud med en forsikring om, at ansvaret også gælder i forhold til dem, der leverer indholdet til videotjenesten. Der har været klager om, at indhold er blokeret ­eller begrænset fra at have reklamer, der ellers også for mange skabere af YouTube-indhold er livsvigtige. Det gælder blandt andet LGBTQ-samfundet, der er kommet i klemme i de ­algoritmer, som YouTube bruger til at ­moderere indhold.

Det er bemærkelsesværdigt, at krisen ­rammer YouTube, som i Susan Wojcicki ellers har en topchef, der er en varm fortaler for værdier som ligestilling, og som især har talt for at skabe bedre vilkår for, at kvinder kan have både karriere og børn. Selv har hun fem poder ved siden af topkarrieren.

pix-YouTube

Wojcicki var en af de oprindelige medarbejdere i Google, der begyndte i hendes garage, og det var især hende, der opbyggede Googles reklameforretning. Det var også Wojcicki, der pressede på for, at Google i 2006 overtog YouTube – et køb, der da blev betragtet som ­rasende dyrt.

Hun ser en stor fremtid i YouTube som et alternativ til TV, specielt blandt unge. Men den fremtid kan hun ikke opnå uden reklame­pengene.

Youtube ALPHABET-YOUTUBE/SUBCRIPTION

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen