Del : SMS
Berlingske Business

YouSee skruer op for internettet for 400.000 danskere

19BUSipad.jpg
To tredjedele af YouSees kunder vil fra tirsdag morgen have fået højere hastighed på deres internetforbindelse. Tiltaget skal være med til at holde på kunderne. Modelfoto: Thomas Lekfeldt

Samtlige bredbåndskunder i landets største kabel-TV-selskab får fra tirsdag hævet deres internethastighed til mindst 50 megabit i sekundet uden ekstrapris. Det er faktisk med til at holde på TV-kunderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Våbenkapløbet om de danske internetkunder begynder efter en længere hvileperiode igen, når Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, fra tirsdag morgen hæver alle 400.000 kunders bredbåndshastighed, så minimumsfarten fremover er på 50 megabit i sekundet. Og flere tiltag er på vej.

»To tredjedele af kunderne vil fra tirsdag være opgraderet til den højere hastighed. Prisen forbliver uændret. I de næste uger kommer den sidste tredjedel til, så vi gerne skal være færdige i begyndelsen af juni. Ved udgangen af i år vil alle YouSee-kunder kunne købe 300 megabitforbindelser, og i løbet af en kortere årrække – formentlig med start hos udvalgte kunder i andet halvår 2016 – vil vi kunne tilbyde symmetriske gigabitforbindelser, altså med en gigabit i sekundet både ind i og ud ad huset,« forklarer René Brøchner, direktør for YouSee.

pix-Ole Fruekilde Madsen

TV over nettet presser på

De, der lige nu har en 40-megabitforbindelse, bliver hævet til 100 megabit – eller »superbredbånd«, som TDC kalder det – til samme pris. Omkring 70.000 YouSee-kunder skal først have deres to-tre år gamle bredbåndsmodem udskiftet, før de kan bruge de nye hastigheder, som de under alle omstændigheder nu får.

Hastigheden ud ad huset sættes også op, så den bliver på mindst ti megabit i sekundet, men jo større abonnement man har, jo højere bliver upload-hastigheden.

I gennemsnit vokser den mængde data, som danskerne henter over internetforbindelsen, med 40 procent om året. En YouSee-kunde forbruger omkring 75 gigabyte data om måneden, og i takt med at vi også bruger internetforbindelsen til at se TV på trådløst derhjemme på en tavle-PC eller sågar en mobiltelefon, vokser dataforbruget og behovet for højere hastigheder, om end YouSee-direktøren medgiver, at der lige nu ikke er så mange, der har brug for de helt høje hastigheder.

»Omvendt vil vi gerne sende signalet, at vor infrastruktur kan alt, hvad man skal bruge i dag, og hvad der er brug for i de næste mange, mange år,« siger René Brøchner.

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.

Han lægger ikke skjul på, at de generelt højere hastigheder skal være med til at holde på kunderne. YouSee mistede i seneste kvartal 27.000 TV-kunder, og flere og flere siger den store TV-pakke op for at vælge en mindre, eventuelt suppleret med forskellige net-TV- og net-filmabonnementer à la TV 2 Play, Viasat Play og Netflix.

Med til at holde fast

»Vi ved, at TV-kunder, der også har bredbånd, har et 40 procent lavere frafald end TV-kunder uden bredbånd. Hvis man er glad for sin bredbåndsforbindelse, er man mere tilbøjelig til at blive som TV-kunde. Derfor har vi valgt at gå massivt mere offensivt til værks, end vi har gjort længe,« forklarer YouSee-direktøren, som på tests, som YouSee har kørt siden sommeren 2014, har kunnet se, at de højere hastigheder fastholder kunder.

pix-IPv6

Oveni har YouSee held med også at sælge mobilabonnementer til kunderne. TDC købte i 2011 det rebelske mobilselskab Onfone, som i dag hedder YouSee Mobil og har 10.000 flere mobilkunder, end Onfone nogensinde har haft, og YouSee Mobil har de seneste måneder hentet 5.000 nye kunder hver måned – dog også andre steder fra TDC-koncernen. Halvdelen af Onfone-kunderne havde dengang ikke andre YouSee-produkter. Nu er det under en tredjedel.

Regeringen har som mål, at alle danskere i 2020 skal kunne købe en internetforbindelse på mindst 100 megabit ind i huset og mindst 30 megabit ud ad huset, uanset hvor i landet de bor og arbejder. Det kan være gennem fastnettet, fibernettet, kabel-TV-nettet eller mobilnettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere