Del : SMS
Berlingske Business

YouSee afslører detaljer om 'Netflix-dræber'

pix-Fjernbetjening

Det bliver ikke markedets billigste. Til gengæld kommer YouSees Netflix-konkurrent til tiden, og byder på meget mere dansk indhold end konkurrenterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske kabel-TV gigant YouSee afslører nu yderligere detaljer om selskabets modsvar mod den amerikanske videotjeneste, Netflix, der slog dørene op for danske kunder i efterårsferien. YouSees modsvar kommer til at koste 99 kroner når den lanceres i uge 48, ledsaget af en omfattende reklamekampagne, der især vil oplyse ikke-YouSee kunder om, at YouBio-tjenesten kan bruges af alle, der har en netforbindelse, også selv om de ikke har kabel-TV.

Dermed placerer YouSee sig prismæssigt et nøk højere end konkurrenterne Netflix og HBO, der kun tager 79 kroner om måneden for ubegrænset adgang til deres katalog af film og serier, der leveres via internettet.

»99 kroner er det tal, vi hele tiden har ligget på, og som vi har besluttet at holde fast i. Det gør ikke noget, at vi er lidt dyrere end de andre, for vi vil gerne signalere, at vores produkt er et premium-produkt. Det vi tilbyder, kan vi sagtens forsvare at tage en tyver ekstra for,« siger vicedirektør i YouSee, Ulf Lund og henviser til, at YouBios tilbud bliver den tjeneste, der uden sammenligning har mest dansk indhold, herunder også mange af de danske serier, man kender fra TV.

Streamingtjenesternes indtog har været ventet med spænding i flere måneder – men da amerikanske Netflix endelig slog dørene op, var der mange kunder der udtrykte skuffelse over det indhold, Netflix tilbød. Blandt andet blev Netflix kritiseret for at have alt for gamle film, og næsten intet dansk indhold. Den ligeledes amerikanske tjeneste HBO, der fortrinsvis tilbyder serier, satsede oprindelig på at nå frem før Netflix, men tjenesten blev forsinket. HBO har ikke meldt et nyt lanceringstidspunkt ud.

Ulf Lund forklarer dog, at YouSees tidsplan ikke ser ud til at ramle ind i forsinkelser.

Revolution i USA - men i Danmark?

Streaming videoindhold har været et stort hit i USA, hvor Netflix har ført an i en revolution de senere år. Kunderne tilbydes adgang til utallige film og serier, som ses via internettet på enten PC-skærmen, iPad, smartphonen eller på TV-apparater via spilkonsol eller nyere TV-apparaters internetforbindelse. Fanger den måde at se TV på an, kan kunderne helt fravælge kabel-TV-udbyderen og i stedet få TV via internettet. YouSee har dog valgt at sætte sig foran i bussen og blæse til kamp mod de amerikanske streamingtjenester – også selv om ingen ved, hvordan danskerne vil reagere på dem.

Fordi indholdet leveres via netforbindelsen har YouSee en anden fordel; selskabet kan nemlig få fat i kunder uden for sit eget kabel-TV-net.

»Men vi aner ikke, hvor stort markedet for denne slags tjenester bliver. Man skal nok slå koldt vand i blodet – for Danmark er anderledes end USA. Derovre er kabel-TV præget af dårlig billedkvalitet og masser af reklamer, og derfor har amerikanerne et stort incitament for at skifte til andre tjenester. I Danmark har vi, i al beskedenhed, væsentligt bedre kabel-TV produkter,« siger Ulf Lund, der dog i samme åndrag siger, at YouBio-tjenesten er endt med at være så attraktiv, at han også selv ville købe den.

Mange gratister YouSees bedste estimat over kundetallet baseret sig på Netflix-indtoget i Storbritannien. Overføres erfaringerne herfra til danske forhold, vil der være omkring 100.000 danskere, der er interesseret i et sådant abonnement. Det er dog ikke oplyst, hvor stor en andel af Netflix-kunderne der blot tager imod den gratis prøvemåned. En sådan prøvemåned tilbyder YouBio i øvrigt også.

YouSees nye tjeneste kan bruges via computeren, eller via en app på mobil og tavlecomputer. Vil man bruge sit TV, kræver det at man enten køber en YouBio-boks til 495 kroner, eller tegner et abonnement på YouSee Plus, der koster 99 kroner om måneden. Dertil kommer YouBio-abonnementet. For pengene får man ubegrænset adgang til film og serier – men vil man se helt nye film, må man leje dem for 49 kroner ekstra.

Ulf Lund er overbevist om, at YouSees hjemmebanefordel vil give en markant markedsandel.

»Vi tror, vi kan få halvdelen af markedet. Spørgsmålet er, hvor stort markedet bliver. Fanger vi kunder, der i øjeblikket køber tre DVD-film for 100 kroner i supermarkedet, bliver markedet stort. Også for os,« siger Ulf Lund.

YouSee har i øjeblikket ingen planer om tilbyde loyalitetsrabat til eksisterende kunder – alle skal betale 99 kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere