Del : SMS
Berlingske Business

Wow-effekten udeblev på iPhone 5

pix-iPhone 5
Den nye og større iPhone 5 (til venstre) sammenlignet med en iPhone 4S (til højre). Foto: Glenn Chapman, AFP/Scanpix

For nuværende Apple-brugere har den nye iPhone 5 mange forbedringer, men konkurrenterne er mange steder længere fremme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apples nye iPhone 5, som blev præsenteret onsdag aften, var helt som ventet, og dermed udeblev den wow-effekt, som Apple tidligere har nydt godt af ved at være førende med nyskabelserne. Flere af konkurrenternes telefoner kan mere end iPhone 5, og det kan på længere sigt blive et problem for Apple.

»Der er ingen wow-effekt, for alt, hvad man så, er en videreudvikling. Jeg mener dog, at de har gjort nok til at tilfredsstille folk,« siger Michael Yoshikami, administrerende direktør for investeringsselskabet Destination Wealth Management, til nyhedsbureauet Reuters.

Konkurrenterne kan mere på flere områder

Finansavisen Wall Street Journal stiller direkte spørgsmålet, »om den kan undgå at blive kedelig«. De teknologier, som konkurrenterne tilbyder, får nemlig større og større opmærksomhed. iPhone 5 er ikke klar med NFC-chip, som kan bruges til digital betaling. Den har heller ikke, som mange nye Android-telefoner, funktionen, hvor man ved at støde telefonerne sammen kan dele billeder m.m., og så er Apples startskærm fortsat med statiske ikoner, hvor mange Android-telefoner har dynamiske skærme, som automatisk henter beskeder og opdateres. En del af indmaden fåes også med flere hestekræfter hos konkurrenterne, der også kan levere telefoner med større skærme end de fire tommer, som iPhone 5 kommer med.

Analytikere forudser dog alligevel, at der vil blive solgt omkring 10 millioner iPhone-telefoner alene i september. iPhone 5 kan allerede købes i USA fra næste fredag, 21. september, mens danskerne må vente en uge mere. En ny model medfører dog sædvanligvis, at de gamle sættes ned i pris, så teleselskaberne kan få solgt ud på hylderne.

Ingen store overraskelser

Apples topchef, Tim Cook, præsenterede en telefon, som opfyldte mange af de forventninger, som de teknologibegejstrede har luftet gennem de seneste måneder, men der var ingen store overraskelser. Apple henter omkring 70 procent af sit overskud på netop iPhone-telefonerne, så et godt salg er afgørende. Da iPhone 4S sidste år kom på markedet, fordobledes Apples salg det kvartal til 37 millioner telefoner.

Apple-aktien steg en anelse, nemlig 1,4 procent.

Konkurrencen på mobilmarkedet er hårdere end nogen sinde. Samsung, HTC, Nokia og Microsoft har alle rustet betragteligt op gennem især det seneste år, og Samsung slog sidste efterår Apple af pinden som den største producent af smartphonetelefoner. Samsung sidder i dag på 32,6 procent af verdensmarkedet, hvor Apple har 17 procent, viser nye tal fra analysehuset IDC. Hos Samsung er det flagskibet Galaxy S III, der trækker læsset. Den har solgt 20 millioner eksemplarer siden lanceringen i maj.

iPhone 5 vil følge samme prisniveau som iPhone 4S. Dermed kommer den dyreste model til at koste omkring 6.300 kroner.

Telefonen er udstyret med et nyt opladerstik, som ikke passer med de tidligere. Dermed kræver det en omformer at få alt ekstraudstyret koblet på, hvilket sandsynligvis vil irritere mange men glæde de tusindvis af producenter, som laver ekstraudstyr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere