Del : SMS
Berlingske Business

Windows 8 går som varmt brød

Windows8_business
Foto:

Salget af den nye version af Windows går hurtigere, end da Windows 7 blev lanceret, siger Microsoft. Men prisen for at opgradere er også væsentligt lavere.

Artiklen fortsætter under annoncen
   

Præcist en måned efter lanceringen af Windows 8 kunne Microsoft fejre, at der var røget 40 millioner licenser over disken. Det skriver Microsoft selv i et blogindlæg, og sammenligningen med Windows 7 ligger lige for. Det skriver Version2.dk

Dengang, i efteråret 2009, blev der solgt 60 millioner licenser fra midt-oktober til jul, så Windows 8 sælger altså hurtigere end dengang. Men selvom Windows 7 fik et boost fra folk, der for alt i verden ville undgå at installere Vista og derfor ventede på Windows 7, har salget af Windows 8-opgraderinger nemlig fået sin egen turbo-indsprøjtning: En for Microsoft usædvanlig lav pris.

At opgradere fra en af de tre forudgående Windows-versioner til Windows 8 koster nemlig kun 229 kroner, for der står noget meget større på spil for Microsoft nu end at skulle tjene penge på at sælge Windows.

Microsoft kæmper nu hårdt for at få foden ind på markedet for smartphones og tablets, hvor Android og iOS er blevet helt dominerende, for det er her, væksten er, mens markedet for traditionelle pc’er er stagneret.

Windows 8 er den helt store satsning på at binde de tre slags enheder sammen med de to styresystemer Windows 8 og Windows Phone 8 - samt Windows 8 RT som en mellemting til ARM-udstyrede tablets.

Nyheden om de 40 millioner solgte licenser siger i øvrigt ikke så meget i sig selv, mener journalist Matt Rosoff fra Infoworld.com. Der mangler flere oplysninger, før det giver mening,skriver han i et blogindlæg. Hvor mange af licenserne er for eksempel givet gratis væk til dem, som købte en Windows-maskine før Windows 8-lanceringen? Hvor mange til virksomheder, som så efterfølgende installerer Windows 7? Og er det salg til butikkerne, eller salg til forbrugerne, der er talt sammen, spørger han.

Uanset hvad er 40 millioner licenser en pæn portion, og det viser, at pc-markedet ikke er helt så dødt, som det nogen gange bliver udråbt til at være, pointerer han.

Deltag i debatten på Version2.dk

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere