Del : SMS
Berlingske Business

Virtuel virkelighed bliver virkelig virkelighed

pix-Virtuel virkelighed
Dette er ikke en rummand men derimod en ung mand med et par af de nye briller til virtuel virkelighed - et begreb, som vi vil stifte meget nærmere bekendtskab med i 2016, hvor alle de store er klar til at lancere deres bud på en bogstaveligt ny verden. Arkivfoto: Christoph Schmidt, EPA/Scanpix Foto:

I år er alle de store tech-producenter på teknologimessen i Las Vegas klar med deres nye briller, hvor computerskabt virkelighed blander sig med den ægte virkelighed. Det er det store slagnummer på verdens største forbrugerelektronikmesse, men sporene fra 3D-fjernsyn skræmmer.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Verden skal ikke forlænges med brædder men udvides med briller, og man kan allerede onsdag begynde at lægge billet ind, hvis man vil være med fra starten.

US-LIFESTYLE- IT-ELECTRONICS-CES

Det Facebook-ejede Oculus åbner nemlig nu for salget af sine meget omtalte Oculus Rift-briller. Hvad prisen på brillerne, som tilfører den såkaldte virtuelle virkelighed (eller på engelsk »virtual reality«, VR), bliver, er der endnu ingen oplysninger om, men Rift-brillerne samsælges med spillene »Lucky's Tale« og »Eve: Valkyrie«. Det vil ske »i 1. kvartal«, lyder meldingen.

Virtuel virkelighed ventes at blive et af de store, nye teknologimarkeder i 2016, lyder det på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA. Det er svært at blive ved med at forbedre og forny de klassiske PCer, tavle-PCer, smartphonetelefoner og fladskærms-TV. Derfor har elektronikbranchen store forhåbninger og forventninger til virtuel virkelighed, hvor briller lægger digitale lag oven på det, som man ellers ser, så man kan spille spil og bevæge sig rundt i dem takket være brillerne, som registrerer ens bevægelser og synsretning og indretter billederne på skærmen efter dette.

Millionsalg rundes i år

Brillerne skaber altså et tredimensionelt miljø, som præsenteres så naturtro, at man accepterer det som virkeligt. Softwaren skaber kunstigt oplevelser, som kan ses, høres, mærkes og sågar lugtes. Den virtuelle virkelighed kan både bruges til film og til spil.

pix-CES

Den amerikanske forbrugerelektronikbrancheforening, Consumer Technology Association (CTA), anslår, at salget af briller til virtuel virkelighed vil gå 500 procent op i USA i 2016, nemlig til 1,2 millioner styk. Ud over Oculus Rift kommer den japanske elektronikgigant Sony nemlig også med sine Playstation VR-briller. I september 2015 lancerede Oculus i samarbejde med den sydkoreanske elektronikgigant Samsung Gear VR-brillerne til en pris på 99 dollars. Den taiwanske mobilproducent HTC har også sine Vive-briller klar.

CTA forventer, at der vil blive solgt for 540 millioner dollars briller i USA i år.

pix-Ford

Sporene fra 3D på TV skræmmer

Det spændende bliver så, om virtuel virkelighed er kommet for at blive, eller om det går som med 3D-funktionen på fladskærmsfjernsynene. 3D blev markedsført massivt, men kun meget få fandt de nødvendige briller charmerende at sidde med foran TV-skærmen, og meget få filmproducenter har kastet sig over at levere deres film i tredimensionel udgave, så der er noget at bruge TV-funktionen til.

pix-Elektroniksalg

Kun omkring 13 procent af dagens PCer har kraft nok til at kunne køre programmer, der udnytter den virtuelle virkelighed, og brillerne til virtuel virkelighed er lige nu også ret store og vil derfor ikke opleves som smart teknologi, der elegant tilpasser sig ens dagligdag. Som med 3D vil der desuden være fokus på synsforstyrrelser og hovedpine.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere