Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder taber kontrol på Facebook

Lynhurtigt kan protester mod virksomheder brede sig på Facebook, og det betyder, at virksomhederne ikke længere kan styre deres brand og kommunikation, lyder det fra eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ligesom virksomheder kan profilere sig på Facebook, hvor de kan kapre nye, potentielle kunder, kan de også få klø på det sociale medie. Det har vist sig den seneste tid med Telenor, McDonald’s og Danske Bank, skriver Politiken.

For protester mod virksomheder på Facebook kan skabe en gevaldig storm, sådan som det skete med Danske Banks kampagne »New Normal«. Protester, som også gik uden for landets grænser, og som blandt andet fik hackergruppen »Anonymous« til at true banken i en Youtube-video. Fredag valgte Danske Bank så at trække dele af kampagnen tilbage.

Ifølge tal fra Danske Medier bruger danskerne 29 procent af deres online-tid på sociale medier. Og gennem de massive brug kan en kampagne mod en virksomhed hurtigt brede sig, så erhvervslivet ikke længere kan kontrollere deres kommunikation og brand.

- Danske Bank og andre firmaer må sande, at deres kunder, forbundne og magtfulde, som de er med deres venner på mobilen og Facebook, dømmer dem på det, de gør, og ikke det, de siger, forklarer Jan Futtrup Kjær, som årligt kortlægger erhvervslivets brug af sociale medier, til Politiken.

Endnu en ekspert giver Futtrup ret i, at det ikke længere er virksomhederne, der styrer:

- Traditionel reklame og PR fungerer ikke i denne nye offentlighed. Der er tale om et fuldstændigt kontroltab, fordi afsenderen ikke længere kan styre diskussionen, siger kommunikationsrådgiver Kresten Schultz Jørgensen til Politiken.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere