Del : SMS
Berlingske Business

Vigtig Apple-aftale i Kina på vej

pix-China Mobile
Kinas - og verdens - største mobilselskab, China Mobile, har tilsyneladende en aftale på plads med Apple, som har hårdt brug for at få bedre fat i det vigtige, kinesiske marked. Arkivfoto: Kim Kyung-Hoon, Reuters/Scanpix Foto:

Verdens største mobilselskab ventes i næste uge at begynde at sælge iPhone-telefoner, men det bliver i skarp konkurrence med billigere Android-modeller.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apple ser endelig ud til at få foden indenfor hos verdens største mobilselskab, China Mobile, som om en uge ventes at præsentere iPhone-telefoner i sit sortiment.

China Mobile, som har 759 millioner mobilkunder, vil ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal allerede fra 12. december tage imod forhåndsbestillinger, mens selve lanceringen ventes at ske ved det arrangement, som den kinesiske mobilgigant har indbudt til 18. december.

Hverken China Mobile eller Apple vil kommentere forlydenderne om en færdig aftale, men de har i årevis forhandlet, hvor det efter sigende skal være fordelingen af overskuddet, der er det afgørende problem.

Næststørste marked

Analysefirmaet Cantor Fitzgerald Research anslår over for nyhedsbureauet AFP, at Apple næste år vil kunne sælge op mod 24 millioner iPhone-telefoner gennem China Mobile. China Mobiles 3G-mobilnet bruger en særlig hjemmelavet teknologi, TD-SCDMA, som iPhone-telefonerne ikke understøtter. China Mobiles to konkurrenter - China Unicom og China Telecom - sælger begge iPhone-telefoner.

Kina er Apples næststørste marked efter hjemmemarkedet i USA, og aftalen vil derfor være af væsentlig betydning for Apple, der er ramt af tilbagegang i indtjeningen. For selv om der antalsmæssigt sælges flere iPhone-telefoner end tidligere, køber mange de tidligere - og billigere - udgaver, hvilket ikke skæpper nær så godt i Apples kasse, som dog på ingen måde lider nød. Hver eneste dage i de tre måneder indbragte et overskud på 442,8 millioner kroner til Apple.

I juli-september voksede Apples omsætning i Kina dog blot med seks procent, selv om hele to nye iPhone-modeller havde premiere, og det har bekymret analytikerne.

Billigere Android-telefoner presser prisen

Apples topchef, Tim Cook, har prioriteret Kina og har mindst to gange i år været i Beijing. Han vil ifølge AFP muligvis deltage ved China Mobiles lancering.

Analysehuset IDC, der følger teknologiverdenen tæt, forventer, at der i Kina i år vil blive solgt 360 millioner smartphonetelefoner og til næste år 450 millioner, hvor de tre statsejede mobilselskaber - China Mobile, China Unicom og China Telecom - alle begynder at opbygge 4G-/LTE-mobilnet, som klarer datahastigheder, der er fem-ti gange højere end på 3G-nettene.

Apple har altid været populær i Kina, men Apple er samtidig kendt for at fastholde sine priser i det høje leje. Derfor har de billigere Android-telefoner, som funktionsmæssigt dog er på højde med Apples telefoner, vundet stor udbredelse med de to kinesiske mobilgiganter Huawei og ZTE som store producenter sammen med ligeledes kinesiske Xiaomi, som dog ikke er videre kendt uden for Kina.

pix-Apple-Kina

Kina er verdens største mobilmarked og havde med udgangen af oktober 1,2 milliarder mobilkunder, hvoraf de 62,3 procent af abonnenter hos China Mobile. China Unicom har en markedsandel på 22,6 procent, China Telecom på 15,1 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere