Del : SMS
Berlingske Business

Vigende mobilsalg bag Apples kinesiske aftale

pix-China Mobile-Apple
China Mobile tager nu iPhone-telefoner ind på sine hylder fra 17. januar forud for opbygningen af de nye 4G-/LTE-supermobilnet. Arkivfoto: Adrian Bradshaw, EPA/Scanpix Foto:

Apple kan ikke længere tillade sig at stille så barske betingelser som tidligere. Salget af iPhones flader ud, og nu har Apple efter flere års forhandling indgået aftale med verdens største mobilselskab i Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen

Apples aftale med verdens største mobilselskab, China Mobile, om at sælge iPhone-telefoner kommer på et tidspunkt, hvor mobilsalget i mange lande er begyndt at tage af, fordi alle nu har købt en smartphonetelefon.

Det har taget Apple flere år at få aftalen med China Mobile i stand, fordi de to har været uenige om, hvor meget Apple skulle tjene på de solgte telefoner.

CHINA-US-IT-TELECOM-APPLE

Apple er berygtet for at ville sætte betingelserne og har hidtil kunnet få meget igennem, fordi teleselskaberne gerne ville have iPhone-telefoner på hylderne. Men gennem det seneste år har også Apple mærket, at iPhone ikke længere er så eksklusiv en vare, ligesom Apple tjener færre penge end tidligere, fordi mange vælger at købe ældre iPhone-modeller, der er billigere end de nye og ofte ikke adskiller sig på de grundlæggende funktioner.

Mobilsalget flader ud

De 760 millioner China Mobile-kunder kan fra 17. januar købe de to nyeste iPhone-modeller, iPhone 5S og iPhone 5C, og nogle analytikere anslår, at Apple kan øge sit salg med omkring 20 millioner telefoner.

Det bliver dog ingen let opgave. Tal fra det kinesiske mobilmarked viser, at mobilsalget også her er begyndt at flade ud. Om det skyldes, at kineserne venter på kommende telefoner til de nye 4G-/LTE-supermobilnet, som teleselskaberne først lige har købt licenser til men endnu ikke er begyndt at bygge, eller om markedet også her faktisk er begyndt at blive mættet, vil vise sig i det kommende halve år.

I november kom der »kun« 11 millioner nye mobilkunder til mod 13,4 millioner i oktober og 17 millioner i september, skriver USA Today.

Pres fra billigere modeller

Lige nu har kinesiske mobilproducenter som Huawei, ZTE og Xiaomisamt sydkoreanske Samsung et godt fodfæste blandt de i alt 1,2 milliarder kinesiske mobilkunder. Samtidig presses de dyre telefoner af billigere mærker, som kan mere og mere, og hvis kvalitet vokser.

Det er navnlig telefoner med Googles mobilstyresystem Android, der sidder på markedet. På verdensplan var 81 procent af alle smartphonetelefoner, der blev leveret fra fabrikkerne i 3. kvartal, Android-telefoner, mens telefoner med Apples iOS-styresystem nu er nede på en markedsandel på 13 procent.

Apple og China Mobile har ikke offentliggjort, hvad iPhone-telefonerne vil koste. I USA koster en iPhone 5C i rå pris 550 dollars men sælges i Kina for 700 dollars uden tilskud.

Næststørste Apple-marked i verden

Kina er Apples næststørste marked efter hjemmemarkedet i USA. Apple har aftaler med de to andre landsdækkende, kinesiske mobilselskaber, så iPhone-telefonerne er ikke ukendte i Kina.

China Mobile begyndte 25. december at tage imod forudbestillinger på de nye telefoner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere