Del : SMS
Berlingske Business

Vi ved godt, at det kan - men kan vi bruge det?

pix-CES
Der arbejdes på fuldt tryk for at få 30 fodboldbaner med stande klar til åbningen af verdens største forbrugerelektronikmesse onsdag. Det store fokus bliver at få gjort de mange dimser og dingenoter mere brugervenlige og nyttige. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

I årevis har verdens største forbrugerelektronikmesse demonstreret, hvad teknologien er i stand til at udrette af nye ting. Nu kommer der fokus på, hvad vi alle sammen får ud af det. Og det er på nye områder, at det bliver mest spændende at følge med blandt de 20.000 nye produkter, som lanceres i denne uge.

Artiklen fortsætter under annoncen

LAS VEGAS, USA: Det er de nye områder, der rykker, når verdens største forbrugerelektronikmesse åbner om et døgns tid. Teknologi i biler, smartere ure og anden beklædning - f.eks. BHer - med sensorer, der måler, hvordan vi har det, virtuel virkelighed, flyvende droner og vandrende/rullende robotter og så Tingenes Internet, hvor alt muligt kobles på nettet og kan fjernstyres eller -aflæses i det såkaldt smarte hjem, og ikke mindst sikkerheden i samme.

US-LIFESTYLE- IT-ELECTRONICS-CES

Bevares, alle de velkendte gamle dimser og dingenoter er her stadig i fuld skala: Fladskærmsfjernsyn, bærbare og stationære PCer, smart-ure, fitnessarmbånd, køleskabe, vaskemaskiner, mobiltelefoner, biludstyr, tavle-PCer... - kort sagt: alt, hvad der overhovedet kan sættes strøm til. Og så kommer oveni den milliardindustri, der er opstået, af tilbehør til det hele som ørepropper, omslag, skærmbeskyttere, holdere, tastaturer, mus og meget, meget mere.

20.000 nye produkter på fire dage

Det hele er med på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), og der kommer konstant mere til. 20.000 nye produkter ventes lanceret i løbet af denne uge i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA, hvor 223.000 kvadratmeter udstillingsareal fra 6. januar vil være spækket med udstyr og mennesker, der alle vil forsøge at skabe lidt mere opmærksomhed om sig selv end nabostanden. Det er det største CES-arrangement i de indtil nu 49 år. Arealet svarer til omkring 30 fodboldbaner.

pix-Ford

»Fokus på CES har hidtil været, hvad der er teknologisk muligt.De seneste 10-12 måneder har haft større fokus på, om teknologien er meningsfuld, snarere om noget er muligt. Vi regner jo alle med, at man godt kan det hele. Derfor er fokus på, hvad det betyder, og hvad vi kan bruge det til. Det seneste år er 51 procent af al omsætning kommet fra fem kategorier: smartphones, tavle-PCer, bærbare PCer, stationære PCer og TV-apparater. Til næste år vil disse fem udgøre mindre end halvdelen af omsætningen. Væksten ligger i de små kategorier,« konstaterer cheføkonom Shawn DuBravac fra den amerikanske forbrugerelektronikorganisation, Consumer Technology Association (CTA), som står for det kæmpe store arrangement.

pix-Virtuel virkelighed

Nu digitaliseres vores omgivelser

CTA forventer dog, at den samlede omsætning på forbrugerelektronik i USA vil falde med fire procent i 2016. Også i Danmark er toppen nået. Herhjemme er der på et år - fra oktober 2014 til og med september 2015 - blevet solgt elektronik til private og virksomheder for 30,3 milliarder kroner, heraf alene for 21 mia. i de første ni måneder af 2015, viser tal fra analysehuset GfK, der måler, hvad der faktisk sælges i forretninger og virksomheder.

CTA tror, at omkring 15.000 af de 20.000 nye produkter, som præsenteres frem til 9. januar, hvor messen lukker, har noget med sensorer at gøre. De er nemlig blevet super billige, en tre-fire kroner er prisen faldet til, så de bygges og syes ind overalt, hvor det er muligt, så familiens baby ikke alene får overvåget sin søvn men også, om det f.eks. er varmt eller koldt. Vaskemaskinen fornemmer, om der er nogen hjemme, og venter med at tænde, indtil den ikke forstyrrer nogen, eller når strømmen er billig. En kalorietæller holder øje med kosten, inden man putter den i munden. Og meget mere.

pix-Elektroniksalg

»Vi lever i dag stadig i en næsten helt analog verden men er omkranset af digitalt udstyr. Nu begynder digitaliseringen af omgivelserne, som kan måle, hvordan vi har det, og hvad vi føler lige nu, så det indhold, som vi præsenteres for - f.eks. film og musik -, bliver langt bedre tilpasset os. Sensorer kan måle temperaturen, om man er er alene, om man ligger ned eller står op, om man er deprimeret eller stresset, og dermed komme med langt bedre forslag til os. Og den bedre viden er også årsag til, at 25.000 topfolk fra annonceverdenen deltager på CES,« forklarer Shawn DuBravac fra CTA.

Virtuel virkelighed, smart beklædning og droner

Den virtuelle virkelighed med særlige briller, som lægger et digitalt lag oven på det, som vi ellers ser og oplever direkte, er et af de fremstormende områder, om end det stadig er på et lavt niveau. I USA forventer CTA i 2016, at der sælges 1,2 millioner styk briller og omsættes for 540 millioner dollars. Men også her forventes annoncefolkene snart at rykke ind og blande sig på skærmen.

pix-Elektronik

Markedet for teknologi, som man kan tage på, f.eks. smart-ure, ventes i USA i år at vokse til 13,6 millioner solgte ure og armbånde, men nye produkter som ringe og BHer er også på vej til at udnytte teknologiens nye muligheder.

Droner, hvis flyvning kan fjernstyres, vil der i 2016 blive solgt 2,9 millioner styk af i USA - et marked til 953 millioner kroner. 3D-printere, som bogstaveligt lægger lag på lag og dermed skaber tredimensionelle figurer og ting ud fra digitale arbejdstegninger, vil være et marked til 152 millioner dollars i USA, svarende til et salg på 179.000 styk.

pix-Sleep Sense

Det smarte hjem, hvor alt muligt skal kobles på husets internetforbindelse og dermed kunne gøre hjemmet mere intelligent, er - trods den megen og lange snak - også stadig kun lige begyndt. CTA forventer solgt 8,9 millioner apparater og dimser i USA i år, og selv om det svarer til et salg på 1,28 milliarder dollars - eller 18 procent mere end sidste år -, er det stadig et beskedent tal. Det er stadig kommunikationen på tværs af alle dimserne og sikkerheden i at koble dem på det trådløse hjemmenet, som hæmmer udbredelsen i stor stil. Der vil derfor blive holdt særligt øje med, hvad der dukker op på messestandene i de kommende dage på dette område.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

GERMANY CONSUMER GOODS IFA

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere