Del : SMS
Berlingske Business

Vi købte elektronik for over 30 milliarder sidste år

pix-Elektronik
Danskernes interesse for elektronik er på ingen måde blevet mindre i 2015, tværtimod. Arkivfoto: Sara Gangsted, Scanpix Foto:

Telefoner topper hitlisten, for de er dyre og bliver ofte skiftet ud med nyere modeller, men også fladskærmssalget er vokset betydeligt, fordi der i stor stil bliver skiftet gamle TV ud. Men husholdningsmaskinerne slår den almindelige forbrugerelektronik og nærmer sig danmarksrekord.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne købte flere elektroniske dimser og dingenoter i 2015 og brugte for i alt 30,3 milliarder kroner på nyt udstyr til både hjem, sommerhuse og arbejdspladser.

Det er 2,7 procent mere, end der blev brugt året før, men der er stor forskel på, hvilke dele af elektronikverdenen der fortsat bruges penge på, og hvor interessen har fortaget sig noget.

Det fremgår af tal fra analysehuset GfK, der modsat de øvrige analysehuse måler, hvad der faktisk bliver solgt i forretningerne.

Telefoner topper

Det allerstørste salg - nemlig for 8,61 milliarder kroner - ligger på telefoner og teleudstyr, som er gået 9,7 procent frem fra 2014 til 2015. Smartphonesalget er stadig højt, og mange skifter telefonen ud med en nyere model, som de gerne betaler mindst lige så meget for. Smartphonetelefonerne er blevet så populære, at mange bruger dem som den computer, de egentlig også er, og til gengæld sparer på indkøbet af rigtige computere. Og netop IT-udstyr med PCer og tavle-PCer, som med et salg på 8,47 milliarder kroner er den næststørste post på danskernes indkøbsbudget, er da også faldet med 4,6 procent på et år.

Modsat hvad mange forestiller sig, er det ikke alle de »sexede« nye elektroniske dimser og dingenoter til brug i hjemmet og på farten, som der bruges flest penge på. Salget af større husholdningsmaskiner - vaskemaskiner, tørretumblere, køleskabe, indbyggede ovne, komfurer m.m. - er stadig det tredjemest solgte og er på et år vokset med 2,9 procent til 4,99 milliarder kroner.

»Det marked har ligget fladt i fem år. 2015 var fantastisk. Det er en kombination af lav rente, et livligt boligmarked og behovet for udskiftning. Vokser vi en-to procent mere i år, bliver det ny rekord. Vi køber bredt over hele linien, men salget af opbaskemaskiner og vaskemaskiner er gået 17 procent frem. Og folk opgraderer, når de skifter. Inbygningskogesektioner slår for første gang gulvkomfuret, og tit går man efter kombinationen, så man både har filterkaffe og espressomaskine, robotstøvsuger og almindelig støvsuger,« forklarer Henrik Egede, direktør i Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater (FEHA), som samler alle de store producenter af små elapparater og hårde hvidevarer.

Først herefter kommer den rene forbrugerelektronik med fladskærme, høretelefoner, højttalere, DVD-afspillere, lydanlæg og meget mere. Det voksede i 2015 med 3,4 procent til lige over fire milliarder kroner.

Her er det især udskiftning af fladskærme, der har trukket læsset, og mange vælger de nye ultra-HD-skærme, som har fire gange så høj en opløsning som de gamle fuld-HD-skærme, så man får flere detaljer med på billedet. Skærmstørrelserne vokser også.

De gamle fladskærme skiftes ud

»Der blev i 2015 solgt 544.000 fladskærme i Danmark. Det er ti procent mere end året før, og dermed følger prisudviklingen jo ikke med stigningen i antal, men vi er rigtigt glade for, at folk køber mere elektronik. Mange købte fladskærme, da det analoge TV-signal blev slukket i 2009, og nu begynder de at skifte de gamle fladskærme ud. Igen da YouSee (Danmarks største kabel-TV-selskab, red.) her i februar slukkede for de sidste analoge kanaler, er TV-salget steget lidt,« siger Laila Kelp Rasmussen, direktør for Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Den omsiggribende streaming af musik, film og TV har også betydet et øget salg af udstyr, som kan afspille musik og levende billeder.

Salget af fotoudstyr - fotokameraer og videokameraer - er derimod gået 3,3 procent tilbage, selv om vi stadig i 2015 købte for 385 millioner kroner af det. Det er især de stadig bedre kameraer i mobiltelefonerne, som gør ondt på det traditionelle kamerasalg, selv om de ægte kameraer stadig er mobiltelefonernes overlegne, da det er svært at presse kamerateknologierne ind i de stadig tyndere telefoner.

Kaffemaskiner og robotstøvsugere springer højt

Kaffemaskiner, espressomaskiner, hårtørrere og andre mindre husholdningsprodukter - heriblandt robotstøvsugere - er blandt årets højdespringere. Dem er der blevet købt 8,5 procent mere af, så salget netop har rundet to milliarder kroner. Det er den næsthøjeste stigning i 2015 efter telefonerne.

Endelig er salget af kontorudstyr - printere, scannere, printerpatroner m.m. - steget med beskedne 1,2 procent til 1,77 milliarder kroner.

I Sverige er hele elektronikmarkedet i 2015 vokset med 7,4 procent til 76,7 milliarder svenske kroner. Her gik julesalget, som er årets ubestridte højdepunkt for elektroniksælgere, i 2015 bedre end året før, hvor det i Danmark stort set lå på linie  med 2014.

I Vesteuropa blev der solgt elektronik for 208,9 milliarder kroner i 2015, en stigning på 2,9 procent. Også her løftede julesalget sig en anelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere