Del : SMS
Berlingske Business

Vi frygter indbrud på mobilen

Billet_Business
Vi har mobiltelefonen med overalt, og to ud af tre adspurgte danskere frygter at få stjålet personlige oplysninger fra deres mobiltelen, hvis de glemmer den, eller hvis den bliver stjålet. Det viser en undersøgelse foretaget af PwC.

Danskerne tager den teknologiske udvikling til sig og lægger gladeligt flere og flere informationer over på telefonen. Alligevel frygter to ud af tre at blive hacket.

Artiklen fortsætter under annoncen

Digital pung, digitalt buskort, digitale stempelkort. Der findes snart ingen grænser for, hvad der kan gøres digitalt og samles på vores smartphone.

Og vi går en tid i møde, hvor flere og flere informationer kommer til at ligge på vores telefon.

PricewaterhouseCoopers’ (PwC) årlige rapport om detailhandelen, Total Retail, viser, at to ud af tre af de adspurgte danskere vil være bange for at blive udsat for hacking, hvis deres betalingsinformationer ligger på mobiltelefonen.

Eksperter er uenige om, hvorvidt frygten er berettiget.

13BUSPix-betaling.jpg

Den voksende brug af vores smartphone øger kravene til sikkerheden. En sikkerhed, der, ifølge Mads Nørgaard Madsen, partner i PwC og ekspert i cyberkriminalitet, ikke er fulgt med den hurtige teknologiske udvikling.

»Forretningsmodellen ændrer sig, når der kommer ny teknologi ind fra højre og venstre, men der er ikke tænkt i sikkerhed. Den teknologiske udvikling har været så hurtig, at sikkerheden ikke er fulgt med, selv om den teknologisk kunne have gjort det,« siger Mads Nørgaard Madsen.

Ifølge PwC-partneren er det altså velbegrundet, når to ud af tre frygter de digitale angreb på telefonen. Hans kollega i PwC peger også på, at vi bliver nervøse, fordi telefonen er mere tilgængelig og lettere kan mistes, end for eksempel en computer kan.

»Jeg tror, danskerne er bekymrede for at have personlige data på mobilen. Måske er man mere bekymret for hacking på den, fordi den virker mere udsat end computeren,« siger Henrik Trangeled Kristensen, partner i PwC og ekspert i detailhandel.

24BUSPix-Dankort.jpg

Nets lancerede tidligere på måneden den digitale pung, der på længere sigt gør det muligt for forbrugerne at samle flere forskellige betalings- og medlemskort på deres smartphone. Derfor bliver den selvsagt mere følsom at miste.

Det er også holdningen hos Peter Kruse, der er sikkerhedsekspert i firmaet CSIS.

Han deler nemlig ikke synspunkt med PwC-eksperten. Der, hvor det bliver sårbart, er i tilgængeligheden af vores telefoner, hvor mange nemt glemmer eller mister telefonerne.

»Grundlæggende er jeg ikke ubetinget enig. Som jeg ser det, er der ikke noget galt med arkitekturen i telefonen. Dér, hvor risikoen er størst, er ved at miste den. Vi har den med overalt. På bar, i sportshallen, på festival. Den er lille og meget nem at glemme,« siger Peter Kruse.

Han påpeger også, at der findes flere muligheder for at sikre telefonen. Det er blandt andet muligt at slette indholdet på den eller spore den, hvis den bliver stjålet. På den måde kan f.eks. personfølsomme eller fortrolige oplysninger blive slettet, hvis telefonen skulle ende i de forkerte hænder.

11BUSNETS.jpg

På den baggrund er der altså delte meninger om, hvorvidt vi skal frygte hacking af vores smartphone eller ej, men på trods af frygten skal danskerne nok tage den nye, mobile betalingsmåde til sig.

Det mener i hvert fald direktør i Firstmove Kirsten Poulsen. Ifølge hende er vi danskere nemlig meget åbne, og ny teknologi har stor gennemslagskraft på det danske marked.

»Generelt er der tillid og lyst til at bruge tingene. Vi er faktisk meget åbne,« siger Kirsten Poulsen.

Hun er ikke i tvivl om, at den nye mobile betalingsløsning nok skal vinde indpas på det danske marked, selv om vi kan virke skeptiske.

»Vi kommer til at tage den til os i endnu højere grad. Det er dagligdag for rigtigt mange mennesker, og det bliver det for flere og flere,« siger direktøren og forklarer, at Danmark bliver brugt som testmarked for virksomheder på grund af vores åbenhed.

På verdensplan er resultatet det samme som i Danmark, hvor to ud af tre også frygter hacking.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere