Del : SMS
Berlingske Business

Vi bruger mere tid på de digitale motorveje end de fysiske

nætflæx
42 procent af danskerne er tilmeldt en eller anden form for streamingtjeneste som fx Netflix, viser ny undersøgelse. Foto:

Over 50 procent af befolkningen bruger mere end tre timer på nettet dagligt, viser en ny undersøgelse. Samtidig er stadig flere koblet på streamingtjenester som Netflix og Viaplay dagligt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Motorveje har i mange år været en af de foretrukne gaver, når folkevalgte politikere skulle kvittere for vælgeropbakningen i deres respektive kredse. Men hvis de folkevalgte vil ramme deres vælgere, dér, hvor de er, så bør de begynde at kigge på de digitale motorveje.

Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Energi, der blandt meget andet konkluderer, at vi bruger mere tid på at surfe rundt på nettet end på fysisk transport som tog, bil og cykel.

ENTERTAINMENT-INTERNET-FILM-TELEVISION-NETFLIX-EUROPE-FRANCE

I undersøgelsen, hvor 1.020 respondenter fordelt over hele landet over har deltaget, svarer 53,1 procent, at de bruger mere end tre timer på nettet dagligt - heraf bruger 16,9 procent mere end fem timer i www-universet.

Til sammenligning bruger godt 70 procent under én time på den fysiske transport dagligt.

Thomas Woldiderich, branchechef for telepolitik hos Dansk Energi, der er interesseorganisation for en række energiselskaber landet over, mener, at undersøgelsen slår streg under, at der er behov for et øget politisk fokus på vores digitale infrastruktur.

»Vi snakker jo mest om de fysiske motorveje og om problemer med fx. at holde i kø. Men i virkeligheden kan vi se, at tidsforbruget er markant større på de digitale motorveje, og derfor burde det politiske fokus også i højere grad ligge der,« siger Thomas Woldiderich.

pix-Netflix

Af undersøgelsen fremgår det også, at 42 procent af os nu er tilmeldt en streamingtjeneste som Netflix, HBO eller Viaplay. Dykker man ned i tallene blotlægges det videre, at det er særligt er de yngre generationer, der abonnerer på streamingtjenester. 62,9 procent af respondenterne sætter således månedligt penge af til streamingtjenesterne.

Det er en kendt sag, at et medie som fx. Netflix har forandret vores medieforbrug i sådan en grad, at man ikke har været bange for at tale om disruption, når snakken er faldet på tjenesten, der har samlet tusindvis af serier og film. Og forbruget af streamingtjenester vil forventeligt vokse i de kommende år. I hvert fald hvis man spørger forbrugerne selv. I Dansk Energis undersøgelse svarer 32,9 procent, at de forventer at bruge streamingtjenesterne endnu mere i fremtiden, mens tilsvarende mange forventer, at deres forbrug forbliver uændret.

»Og hvis vi skal håndtere det forbrug, der kommer fremadrettet, bliver det afgørende, at den digitale infrastruktur bliver endnu stærkere, end den er i dag. Hvis vi igen sammenligner med de fysiske motorveje, så ville vi jo hurtigt tale om at udbygge en vej, hvis der var meget kø,« siger Thomas Woldiderich.

pix-Netflix

Rundspørgen viser også, at vi bruger stadig flere forskellige tablets til at gå online. Knap 40 procent af de adspurgte fortæller således, at de har mellem 5-8 tablets i hustanden, der gå online, mens 47,6 procent har mellem 1-4 apparater.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere