Berlingske Business

Vi bliver kvalt i bureaukrati

ffff
Flere virksomheder oplever problemer med digitale løsninger. Foto:

Over halvdelen af de mindre og mellemstore virksomheder har over de seneste tre år oplevet stigende problemer med offentlige digitale løsninger. Udfordringerne tæller manglende stabilitet, brugervenlighed og support, viser ny analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mindre og mellemstore virksomheder er ved at blive kvalt i myndighedernes digitale løsninger. Hjemmesider, der går i sort, når mange forsøger at gå ind på dem, samt elendig mulighed for at få hjælp, er blot nogle af de udfordringer, som virksomheder beretter om.

Faktisk har mere end halvdelen af de mindre og mellemstore virksomheder oplevet stigende administrative byrder forbundet med offentlige digitale løsninger inden for de seneste tre år, viser en ny analyse, som Dansk Industri har foretaget.

»Politisk satte man digitale løsninger på dagsordenen allerede tilbage i 2011. Skiftende regeringer har løbende lanceret nye fælles offentlige digitaliseringsstrategier, som har hævet barren for den digitale udvikling i Danmark. Men der er ikke sammenhæng mellem festtalerne og virkeligheden. Der er brug for, at der kommer handling bag ordene nu,« siger Kent Damsgaard, vicedirektør i DI.

martin

Meldingen lyder bl.a., at de digitale løsninger hæmmer produktiviteten, fordi virksomhedsejere ofte skal lave dobbeltarbejde, når hjemmesider går ned. Vibeke Svendsen, indehaver og adm. direktør i den lille virksomhed Envotherm, der hjælper industrielle kunder til at behandle spildevand, oplever ofte store problemer med stabiliteten i Skats indberetningssystem LetLøn.

Prøv igen senere

»Når jeg skal indberette, står der ofte: »Der er mange brugere lige nu, prøv igen senere«.«

For Vibeke Svendsen er udfordringen dog, at hun ikke kan gøre det senere. Hun indberetter nemlig selskabets timelønnede medarbejderes løn, og det kan tidligst gøres den næstsidste hverdag i måneden, fordi medarbejderne skal have udbetalt løn den sidste hverdag i måneden, forklarer hun.

»Der er mange, som foretager indberetningerne på samme tid, og så går siden ned. Der er simpelthen ikke tilstrækkeligt hul igennem ved travle perioder, og det er ineffektivt, fordi jeg så skal begynde forfra,« siger Vibeke Svendsen.

pix-DESI

Hun finder det problematisk, at de offentlige digitale løsninger blot henviser til, at brugerne kan vende tilbage på et senere tidspunkt. Hun kalder det for direkte »arrogant«.

»Jeg opponerer mod arrogancen. Hvis tingene virker, går det hurtigt, og derfor afsætter jeg kun 30 minutter til at udføre indberetningerne, men når jeg konstant bliver smidt af siden, tager det hurtigt tre gange så lang tid. Det er jo tid, som kunne have været brugt bedre.«

Support på forkerte tidspunkter

Er der udfordringer med indberetningen, kan en løsning på problemet være at ringe til LetLøn og bede om support. Det kan dog kun lade sig gøre mandag, tirsdag og torsdag fra kl. 10-14 samt i samme tidsrum første og sidste hverdag i måneden. »Det er uhensigtsmæssigt, man kan ikke få fat på nogen, når behovet er der. LetLøn kunne tilpasse medarbejdernes vagtplan til den periode, hvor der er travlt,« siger Vibeke Svendsen og fortsætter:

»LetLøn er på top ti-listen over ting, der gør livet som selvstændig mindre sjovt. At indberette er jo ikke noget, der skaber værdi for virksomheden, men det er noget, jeg skal gøre. Derfor skal systemet også bare virke, ellers er de administrative byrder for små virksomheder for store, og det bliver svært at tiltrække nye iværksættere i Danmark.«

RB PLUS E-post: Kriminelle udebliver fra afsoning

DI foreslår, at digitale systemer skal udarbejdes i tæt dialog med erhvervslivet samt diverse brancheorganisationer.

»Det er nødvendigt, at man politisk- og ledelsesmæssigt sætter sig nogle mål og følger op – gerne kvartalsvis. Man kan begynde med at have politisk fokus på servicetjeks af de offentlige digitale løsninger. Find ud af, hvor det driller mest, og løs det,« siger Kent Damsgaard, vicedirektør i DI.

AIRBNB

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen