Del : SMS
Berlingske Business

Vestager tager fat på dataindsamling

pix-Vestager
EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, slog søndag i München fast, at hun nu vil se på, om internetgiganternes masseindsamling af data skader konkurrencen. Foto: Tobias Hase, EPA/Scanpix Foto:

Internetselskaber som Googles og Facebooks omfattende brug af indsamlede data om brugerne kan være i strid med konkurrencelovgivningen, siger EUs konkurrencekommissær, som nu kaster sig ind i sagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Googles, Facebooks og andre internetgiganters masseindsamling af data om folk kan være i strid med konkurrencereglerne, og det agter EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, derfor at tage fat på.

»Hvis blot nogle få virksomheder kontrollerer de data, som er nødvendige for at tilfredsstille kunderne og skære ned på omkostningerne, vil det give dem magten til at drive konkurrenter ud af markedet,« sagde Margrethe Vestager søndag på den årlige digitale innovationskonference i den sydtyske by München med henvisning til de stadig større indsamlinger af såkaldte »big data«, hvor enorme datamængder af personlige oplysninger kan bruges til at næranalysere situationer og handlemønstre.

De fleste af disse data afleverer folk frivilligt - eller giver tilladelse til at indsamle -, når de bruger gratis tjenester. De bruges til at målrette annoncer og til at gøre virksomheder mere effektive. Data samles ind fra stadig mere udstyr, senest også fra fitnessarmbånd, røgdetektorer og termostater, og der er meget mere på vej, efterhånden som »Tingenes Internet« breder sig, og flere og flere ting får en netforbindelse og kan styres intelligent over nettet.

Klar til at genskabe balancen

Siden hun tiltrådte som konkurrencekommissær i efteråret 2014, har Margrethe Vestager sat adskillige undersøgelser af amerikanske teknologigiganter som Google og Amazon i gang for at finde ud af, om de skal under strammere kontrol.

Hun medgav på konferencen, at beskyttelse af folks privatliv ikke direkte sorterer under hendes arbejdsområdee, men hun understregede samtidig, at den store magt, som internetgiganterne har inden for onlinemarkedsføring og -handel ikke må gøre det svært for mindre virksomheder at kunne konkurrere på disse områder. De store internetvirksomheder indsamler konstant kæmpe mængder af detaljerede oplysninger om deres brugere. Det kan være svært for konkurrenter at opnå samme detailkendskab.

»Hvis en virksomheds brug af data er så dårlig for konkurrencen, at det vejer tungere end fordelene, kan det blive nødvendigt at træde ind for at genskabe spillebanen,« sagde konkurrencekommissæren.

Ros for at se mulighederne

Hun er dog opmærksom på, at visse typer af oplysninger hurtigt forældes, hvorved frygten for markedsdominans forsvinder.

EUs konkurrencemyndigheder har da også tidligere sagt ja til først Googles køb af onlineannonceplatformen DoubleClick i 2008 og Facebooks køb i 2014 af beskedtjenesten WhatsApp, og Margrethe Vestager roste, hvordan virksomhederne udvikler fælles standarder for databeskyttelse, og de positive effekter, som kommer ud af at analysere data for at forstå kundernes behov og derigennem tilbyde personliggjorte indkøbsmuligheder, finde kure mod sygdomme og organisere transport bedre.

EUs 28 medlemslande nåede før jul til enighed om opstramninger af den generelle databeskyttelse og af privatlivets fred, og Margrethe Vestager er i gang med at se på, om der er barrierer, som forhindrer udbredelsen af et reelt, indre, digitalt marked i EU.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere