Del : SMS
Berlingske Business

Vestager: Godt med Facebook-undersøgelse

pix-Margrethe Vestager
EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, bifalder den tyske undersøgelse af Facebook. Arkivfoto: Olivier Hoslet, EPA/Scanpix Foto:

EUs konkurrencekommissær bifalder den tyske undersøgelse af, om Facebook i kraft af sin størrelse har presset brugerne til at acceptere urimelige eller ulovlige brugerbetingelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er til gavn for alle, at de tyske konkurrencemyndigheder overraskende er gået i clinch med Facebook for at undersøge, om det sociale netværk har misbrugt sin størrelse til at overtræde databeskyttelseslovgivningen.

Det siger EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager.

»Det skal ikke kun være Kommissionen, der skal gøre ting, som er nye i forhold til at udvikle konkurrencelovgivningen. De (tyskerne, red.) er fuldtud i stand til at foretage undesøgelsen. Og eftersom de både håndterer det ud fra et tysk og europæisk perspektiv, gør de det på en måde, som er til gavn for alle,« sagde Margrethe Vestager ifølge flere medier.

De tyske konkurrencemyndigheder, Bundeskartellamt, indledte i sidste uge en officiel undersøgelse af, om Facebook i kraft af sin størrelse har presset brugere til at acceptere urimelige eller ligefrem ulovlige brugerbetingelser, fordi de ellers ikke kunne bruge Facebook.

Undersøgelse koordineres

Facebook siger, at al lovgivning bliver overholdt.

Facebook fik dog tidligere i år en bøde på 100.000 euro for ikke i netop sine brugerbetingelser i Tyskland at have oplyst brugerne ordentligt om, hvordan de brugte de oplysninger og billeder kommercielt, som folk lægger på Facebook.

EU-Kommissionen har selv sat en undersøgelse i gang af en række internationale selskaber som Google, Amazon og Apple, der mistænkes for skatteunddragelse ved at sende indtægter rundt til andre europæiske lande, end hvor de stammer fra, og for at have fået ulovlige skatteaftaler med enkelte lande i EU.

De første bøder til kaffekæden Starbucks og bilproducenten Fiat er allerede faldet.

Bundeskartellamt har meddelt, at undersøgelsen i Tyskland koordineres med EU-Kommissionen samt konkurrencemyndigheder og datatilsyn i EU.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere