Del : SMS

Venter Google-regnskab i "liga for sig selv"

GERMANY/
Foto:

It-giganten Google vil kunne fremvise en imponerende vækst i indtjeningen, når selskabet i dag fremlægger sine regnskabsbøger, lyder spådommen hos Nordea.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er stadig en særdeles fornuftig forretning at drive verdens mest brugte søgemaskine på nettet.

Derfor har Nordeas chefrådgiver Michael Borre høje forventninger til det regnskab, amerikanske Google i dag fremlægger efter børslukketid i USA.

"Forventningen er, at det bliver et regnskab med 10 procents vækst i overskuddet per aktie (EPS), siger han og fortsætter:

"Det er flot i den her regnskabssæson. Vi regner ikke med, at et gennemsnitligt selskab vil være i stand til at præstere mere end et par procents overskudsvækst i fjerde kvartal sidste år, så Google ligger i en liga for sig selv, når det gælder vækst," siger Michael Borre.

Google er ifølge Nordea økonomen et "uhyre profitabelt selskab", der kan smide 40 dollar ned på bundlinjen, for hver gang de sælger reklamer for 100 dollar.

Fokus på indtjening per klik

Et særligt fokuspunkt når Google fremlægger sine regnskabsbøger er altid, hvordan det går med at få penge fra annoncørerne. I den sammenhæng er ét de centrale nøgletal "cost per click." Det er den pris Googles annoncører i gennemsnit skal betale, når en søgning resulterer i, at der bliver klikket på et link.

"Cost per click" har været faldende i et par kvartaler. Og det vil helt klart være noget, som investorerne vil holde øje med," siger Michael Borre.

Ifølge Nordea-økonomen kan faldet dels forklares med de nedadgående økonomiske konjunkturer, men også med tendensen til, at flere bruger deres mobiltelefon til at søge med. Det resulterer nemlig ikke i lige så høj grad i et køb, og derfor vil annoncørerne ikke betale ligeså meget for søgninger via mobiltelefonerne.

Android er Googles foræring

Mens søgemaskinen i erhvervstermer er Googles "guldko", som får pengene til at strømme ind i kassen, vil der også i dagens regnskab være stort fokus på det man kan kalde Googles gavebod.

Det amerikanske selskab står bag styresystemet Android, som blandt andet findes i Samsung og HTC-telefoner. Men det er ikke noget, Google tjener penge på.

"Det bliver foræret væk i øjeblikket, så den del af forretningen giver et rundt nul. Men de har det fordi det på sigt kan blive meget værdifuldt," siger Michael Borre.

Ifølge Nordea-økonomen er det Googles hensigt først at blive en dominerende spiller på mobilområdet og så gradvis gøre sine tjenester betalingsbaserede. Men Googles investorer skal ikke regne med at blive klogere på, hvornår der vil blive tjent penge på mobilteknologi i dag.

"Det ligger længere ude i fremtiden, der snakker vi år. Det er jo egentligt utroligt, at investorerne tillader det. Men lige nu er de godt tilfredse. Det er ok, at de ikke tjener penge på store dele af forretningen, fordi det går så umanerligt godt med den traditionelle forretning," siger han.

Googles regnskab kommer sent i aften, efter at de amerikanske børser har lukket.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere