Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Vækst i salg af internet-forsikringer

Internet skaber et utal af nye muligheder, men farerne lurer lige under overfladen og brugen af både internet og e-mail kan

hurtigt skabe vanskeligheder for virksomheder, hvis de ikke passer på.


Når internet bliver taget i brug kommer virksomheder

med et slag ud til langt flere brugere på en gang.


Det øger faren for eksempelvis at krænke andre firmaers

varemærker.


Advarslen kommer fra forsikringsselskabet AIG Europe. Selskabet sælger forsikringer, der skal dække

virksomhederne ind, hvis de kommer galt afsted med brugen af de elektroniske medier. Og det er et marked i stor vækst, fremhæver

afdelingschef for professionelle ansvarsforsikringer hos AIG, Jakob Stengel Hansen.


- Det er stadig et marked, der er gryende,

men det er i temmelig stor vækst, siger Jakob Stengel Hansen, der fremhæver, at de nye muligheder for kommunikation med

kunderne, som internet og elektronisk post giver, skal bruges varsomt.


- Hidtil har virksomheder blot udsendt en brochure for

på den måde at komme i kontakt med kunderne. Derved kan virksomhederne selv styre, hvem de kommer i kommunikere med, siger

Jakob Stengel Hansen.


- Men flere og flere virksomheder opererer med internet-aktiviteter. De ligger produktbeskrivelser og brugsanvisninger

ud på nettet. Det er fint nok, men på den måde bliver det umuligt for virksomheden at styre, hvem der læser

materialet, siger Jakob Stengel Hansen.


- Målgruppen for kommunikationen bliver pludselig øget fra få hundrede tusinde

og til flere millioner mennesker. Det øger risikoen for at krænke andres rettigheder, siger Jakob Stengel Hansen.






Flere

farer

Han nævner en række risikomomenter, som virksomhederne skal være klar over.


l Sikkerhed og adgangskoder.

En schweizisk netbank oplevede i 1998, at en anden kunde fik adgang til en anden kundes kontooplysninger. Samme eksempler kendes også

fra Danmark.


l Krænkelse af copyright. Det kan være at bruge billedmateriale eller artikler, som tilhører

tredjemand.


l Fejl og forsømmelser. Eksempelvis fejlagtige angivelser af børskurser eller lignende oplysninger.


l

Krænkelse af varemærker. Brug af tredjemands varemærke eller logo uden at have fået tilladelse.


l Offentliggørelse

af private oplysninger eller fotografier.


Han påpeger, at der specielt er en risiko, hvis brugsanvisninger og beskrivelser

af varer også er skrevet på engelsk.


I alle tilfælde kan virksomhederne risikere at blive dømt til at

betale erstatning, fortæller Jakob Stengel Hansen, der samtidig påpeger, at virksomhederne skal passe på, når

medarbejderne bruger elektronisk post i form af e-mails. Mange opfatter en mail på linie med en telefonsamtale, men det er ikke

korrekt, fremhæver Jakob Stengel Hansen.

Brevstandard

- De fleste virksomheder arbejder med en specifik brevstandard. Men

der er ikke ret mange, som har en politik for deres kommunikation via mail. Det skaber risiko for problemer, da man har en meget uformel

omgangstone på nettet, siger Jakob Stengel Hansen og understreger, at man har set tilfælde, hvor en medarbejder er blevet

afskediget, fordi vedkommende i spøg har skrevet en racistisk bemærkning i en mail.


For at hjælpe virksomhederne,

når eller hvis de kommer i problemer med de elektroniske medier, arbejder AIG således med to forskellige slags forsikringer.


l

En generel forsikring for alle virksomheder, der har en hjemmeside. Den gælder krænkelse af varemærker og ophavsrettigheder.

Ligeledes er virksomhederne dækket ind over for injurier og æreskrænkelse.


l En udvidet dækning til de

aktører, der lever af at udbyde forskellige tjenester på nettet.


- Specielt de virksomheder, hvor deres forretning

afhænger af nettet, bør have en rigtig god forsikringspolitik på området. Helt i tråd med at de traditionelle

industrivirksomheder forsikrer sig mod forskellige former for driftstab, siger Jakob Stengel Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen