Del : SMS
Berlingske Business

Uventet vækst i IT-Danmark

pix-it
En vækst på 4,8 procent kommer ganske uventet til den danske IT-branche. Foto:

Et boom i salget af især mobiltelefoner og tavle-PCer sikrer den danske IT-branche en vækst på næsten fem procent – og fra næste år kan den virkelig begynde at tjene penge.

Artiklen fortsætter under annoncen
De danske IT-virksomheder får sig en glædelig julegave på forskud i år. De vil nemlig kunne afslutte med 2012 som et år med en vækst på hele 4,8 procent – langt mere, end der var udsigt til for blot tre måneder siden.

Det er navnlig et stort salg af hardware – mere konkret smartphonetelefoner og tavle-PCer, der bidrager til den øgede vækst, som sikrer en omsætning på 69,6 milliarder kroner. Hardwaresalget står til at blive 10,8 procent højere end for et år siden. De virksomheder, som producerer og sælger software, står til en mindre stigning på 3,7 procent i år, mens IT-ydelser som f.eks. konsulentopgaver lander med en fremgang på mere beskedne 1,7 procent. Til gengæld står antallet af indkomne ordrer på software og IT-ydelser til at vokse pænt i de kommende to år, viser helt nye tal fra analysehuset IDC, som løbende kikker på IT-barometeret for den danske IT-branche.

»Virksomheder bruger i stigende grad smartphones og tavle-PCer, og også private køber dem i stor udstrækning. Dermed bliver de mere og mere integreret i virksomhedernes IT, for det er i længden ikke holdbart, at folk tager deres eget udstyr med på arbejde. Omvendt: Når folk alligevel skal have en arbejdstelefon, giver det ikke mening at købe dyrt ind, hvis den kun skal bruges til at ringe på, så hvorfor ikke også udnytte det ved at give bedre adgang til andre af virksomhedens IT-systemer?« siger analysechef Anders Elbak fra IDC, som dermed ser gode muligheder for det danske IT-erhverv. 

Slå til nu, inden...
Hvor væksten på software i år bliver på 3,7 procent, ventes den i 2013 at vokse til 5,3 procent og i 2014 til 5,9 procent. Tilsvarende vokser IT-ydelser fra i år 4,8 procent til 2,7 procent i 2013 og 2,5 procent i 2014.

»Der er fortsat forsigtighed med større IT-projekter, men aktiviteten øges nu igen. Samtidig kommer der udskiftninger i virksomhedssystemerne, som skal gøres mere intelligente, og mange traditionelle systemer og SAP-systemer skal skiftes ud inden for relativt få år. Desuden udbygger nogle deres systemer med specialmoduler, og andre lægger IT-opgaver ud. Der er derfor vækstområder, hvor det er nødvendigt at slå til nu, mens alle sidder og venter. Nogle kan godt se mulighederne nu, inden der kommer f.eks. en stor tysk eller fjernøstlig spiller og løber med alle ordrerne,« siger Anders Elbak. 

Brancheorganisationen IT-Branchen, som samler 90 procent af de danske IT-virksomheder, er begejstret.

»På samme tidspunkt i 2010 og 2011 nedjusterede man forventningerne. Nu opjusteres de. Det er en meget glædelig nyhed, som viser understrømmen i alle andre brancher og industrier, nemlig at virksomhederne klogt bruger teknologien til at øge produktiviteten, høste gevinster og få vækst ved især at bruge mobiliteten, så den enkelte medarbejder bliver mere fleksibel og produktiv og kan arbejde hvor som helst og når som helst,« siger administrerende direktør Morten Bangsgaard.

Hardwaresalget er jo ikke noget, som Danmark producerer. Så handler dette om, at i år kommer udstyret i orden, og så begynder salget af software og IT-ydelser, hvor Danmark for alvor kan tjene penge?

»Lige præcis. Og vi kan jo se, at IT-fradraget, som regeringen indførte i vækstpakken i foråret, ser ud til at virke allerede i indeværende finansår. Derfor kan man overveje lignende investeringsvinduer for at understøtte de generelt meget spæde væksttendenser i Danmark,« mener Morten Bangsgaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere