Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Udskældt betalingschip slår rekord

Smukfest
Smukfest er onsdag d. 9. august for alvor kommet i gang i Skanderborg. Solen skinner, og humøret er højt blandt de mange gæster under bøgetræerne. Ved hovedindgangen scannes gæsternes armbånd. Foto:

At betale med chip er den mest udbredte betalingsform under bøgetræerne, trods tekniske problemer sidste år.

Når der langes fadøl og burgere over disken i bøgeskoven i Skanderborg, betaler rekordmange gæster med chiparmbånd i år. Dermed hopper Smukfest med på bølgen af festivaler, hvor betaling med mønter og sedler bliver mindre.

Knap syv ud af ti køb bliver gjort med det chiparmbånd, som snor sig rundt om håndleddet på festivalgæsterne i år. Mens blot omkring to ud af ti køb blev betalt med chip i 2013, da muligheden blev indført.

- Det betyder, at der er færre kontanter at håndtere for personalet i boderne. Det er en hurtig og mere sikker betalingsmulighed, hvor man ikke risikerer snyd, siger Betina Andersen, som er Smukfests regnskabschef.

Northside og Roskilde Festival har for første gang i år valgt at blive fri for kontanter. Men i lommerne på Smukfests gæster er der stadig mønter og sedler at finde. Det er dog ikke sikkert, at det vil fortsætte sådan.

- Vi taler meget om at blive kontantfri, men vi har ikke taget nogle beslutninger. Vi følger med i tendenserne og flytter os mod det, som er mest enkelt, siger Betina Andersen.

Et hav af klager fra festivalgæster, der var utilfredse med chipbetalingen, skyllede ind over Smukfest under sidste års festival. Her gik betalingssystemet ned og var ude af drift i en periode.

Og dertil oplevede flere hundrede gæster problemer med at få trukket flere penge, end de havde indbetalt. Mens andre havde udfordringer med at få ubrugte penge tilbageført efterfølgende.

Festivaler uden krøllede sedler klinger i takt med den generelle tendens i samfundet, mener Jan Damsgaard, som er professor og leder af it-instituttet på CBS.

- Der er ikke mange, som bruge kontanter længere. Det er ikke noget, vi går rundt med i lommen mere. Så det, at chip og andre rent elektroniske betalingsmetoder også vinder frem på landets festivaler, er ikke overraskende, siger han.

- Checken afgik ved døden 1. januar 2017, og der lød intet ramaskrig. Jeg tror ikke, at kontanter vil overleve i det lange løb. Men det tager noget tid at komme herhen, hvor de slet ikke bliver brugt længere, siger Jan Damsgaard.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen