Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Udkantsområder vil selv skaffe bredbånd

Når teleselskaberne ikke vil forsyne yderområder - det kan sågar være i større byer - med hurtige netforbindelser

som f.eks. lyslederkabler, tager de "forsømte" virksomheder og institutioner skeen i egen hånd.



Projektfolk

med tilknytning til 10-12 lokale og regionale bredbåndsinitiativer i Jylland og Fyn mødes jævnligt i Vestdansk

Netforum for at diskutere, hvordan de kan skubbe til udbredelsen af fibernet eller trådløst bredbånd til gavn for

bl.a. erhvervsudviklingen i deres områder. Der deltager 15-20 projektmedarbejdere ved møderne i Vestdansk Netforum, der

indtil videre er et uformelt samarbejde uden budgetter.



I løbet af nogle få år kan teknologier baseret på

det rå kobber ikke følge med udbuddet af nye services. Og hvad så? Der er mange teleudbydere, men de har ingen

forsyningspligt med hensyn til ADSL eller lyslederkabler. De graver lyslederkabler ned i områder, hvor der er kunder nok til,

at investeringen kommer hjem. Og så opstår følelsen af at blive forsømt i i yderområderne.



Det

er problematikker som ovennævnte, deltagerne diskuterer i Vestdansk Netforum.



I Randers, som ellers ikke er et udkantsområde,

ønsker byrådet og Randers Erhvervs- og Udviklingsråd at få et samlet overblik over bredbåndskapacitet.

Der er udsendt 2700-2800 spørgeskemaer til virksomheder og uddannelsesinstitutioner i byen, og svarene skal nu analyseres.

Der er etableret ADSL-løsninger i dele af byen, men hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan virksomhederne tilkendegive,

om de er intereresseret i at medvirke til etablering af en løsning med et bedre forhold mellem pris og kapacitet.



I begyndelsen

af det nye år er svarene på spørgeskemaerne behandlet. Der nævnes forskellige organisatoriske muligheder

som f.eks.:



letablering af en bredbåndsforening (som i Århus, red.)d



lindgåelse af partnerskab i en slags

indkøbsforening med henblik på at lave udbud,



ldannelse af et bredbåndsselskab, men denne mulighed er forbundet

med en del juridiske vanskeligheder.



Randers Kommune har selv været igang med at undersøge mulighederne for hurtig

internetforbindelse til en række institutioner, men det vil blive meget dyrt at etablere alene, og samtidig vil kommunen gerne

have virksomhederne og uddannelsesinstitutionerne med.

Kronjylland

De otte kommuner i regi af Kronjyllands Udviklingsråd

har diskuteret bredbåndsløsninger, men holdningerne har været meget forskellige, og der har ikke været udbredt

interesse for f.eks. et fælles udbud.



- Der er ikke tradition for samarbejde på IT-området, og de enkelte virksomheder

har måttet betale, hvad det koster og har fået en meget dyr løsning, siger projektleder Jens Kristian Skovgaard,

Kronjyllands Udviklingsråd.



- De kunne helt sikkert have opnået en anden pris, hvis de var gået sammen med

nabovirksomheden om en fælles løsning. Det er et problem for mange virksomheder, at teleselskaberne ikke er interesseret

i at udbyde kapacitet uden for bykernen, siger Jens Kristian Skovgaard.



Det er ikke kun i Jylland og Fyn, der opstår randområder.

Det sker også i store byer som København, siger funktionschef og ansvarlig for IT-strukturen i Novo Nordisk, Bjarke M.

Christensen. Han er formand for Tele Task Force i Dansk IT, der varetager virksomheders interesser i forhold til teleselskaber og

lovgivning.



Han fortæller, at Novo Nordisk har fået nej fra Telia til et lyslederkabel til et kursuscenter i Klampenborg,

fordi alene nedgravningen ville koste over en mio. kr. Derimod vil Telia godt forsyne kursuscentret med ADSL.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen