Del : SMS
Berlingske Business

Uber runder en milliard køreture efter godt fem år

UBER
Foto:

Juleaften nåede Uber en milepæl. Taxaernes fjende står nu bag over en milliard lift til tjenestens tilhængere.

Artiklen fortsætter under annoncen

San Francisco: Den kontroversielle mobil-applikation Uber, der betegner sig selv som en samkørselstjeneste, har nået en milepæl.

Over en milliard gange har Uber-chauffører kørt en eller flere personer fra A til B, oplyser selskabet på sin blog.

- Marvin og Ara har lige gjort det her til en rigtig god dag for os. Deres tur til fem pund i London juleaften fra London Fields til Hoxton i Aras blå Honda Insight var tur nummer en milliard for Uber, lyder det fra selskabet.

- En milliard. Det er en hel del passagerer og chauffører, der deler vejen, særlige øjeblikke og fejringer sammen. Det er helt klart mere, end hvad vi havde forestillet os, da vi begyndte i San Francisco for fem et halvt år siden, hedder det videre.

Uber har udvidet forretningen til hundredvis af byer rundt om i mindst 68 lande. Men firmaet har også oplevet massiv modstand fra de officielle taxafirmaer.

Mobilapplikationen lader brugerne bestille et lift med få klik, og betalingen foregår også elektronisk.

Uber har en værdiansættelse på over 50 milliarder dollar (342 milliarder kroner) baseret på de hidtidige investeringer, som offentligheden kender til.

Ubers service presser taxabranchen hårdt. Eksempelvis har det tidligere i år været fremme, at antallet af daglige ture for New Yorks taxaer er faldet 11 procent i løbet af tre år efter Ubers indtog.

Ifølge Uber er der tale om en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og kan hyres til en tur, hvor chauffør og passager efterfølgende deler omkostningerne.

Danske taxaselskaber mener, at Uber ikke overholder retningslinjerne for fair konkurrence, fordi Uber-chauffører ikke er underlagt samme reguleringer såsom forsikring, registrering til erhvervskørsel og andre lovpligtige udgifter.

/ritzau/AFP

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere