Del : SMS
Berlingske Business

Ubændig telebølle

13BUSFrank-Rasmussen.jpg
Frank Rasmussen, stifter af bl.a. Telmore og Bibob.

Serieiværksætteren Frank Rasmussens succesrate er tårnhøj, så længe han holder sig til det, han har forstand på.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vidste du, at succes-iværksætteren Frank Rasmussen rent faktisk er gået konkurs med to virksomheder? Jo, men det er han altså! Caesar Aps, som arbejdede med PR og kommunikation, og Triplenano Aps, som var aktiv inden for engroshandel med kemiske produkter, måtte begge opgive ævred sidste år, selv om Frank Rasmussen sad i direktørstolen frem til 2012, så hans magi rækker ikke overalt.

»Jeg har prøvet at være lidt omkring, og det har ikke været den store succes, så jeg skal holde mig til IT og tele. Det er dér, jeg er dygtig,« indrømmer teleiværksætteren.

pix-SFR

Frank Rasmussen har ingen problemer med at fortælle om sine fejltrin. Under vesten har han nemlig en hel stribe virksomhedssalg, som efter det seneste frasalg af 50 pct. af Justfone til TDC for et stort to-cifret millionbeløb, når op i nærheden af en trekvart milliard kroner.

Rasmussen er kapitalist efter danskernes hjerte. Bøllebetegnelsen, som er kærligt ment her fra redaktionens side, stammer fra hans utraditionelle udseende med karseklip og sort T-shirt og hans direkte stil, opvokset i Hanstholm i beskedne kår og uden formel uddannelse, som han er. Og Frank Rasmussen har ikke tænkt sig at trække i habit og silkeslips:

»Jeg er casual, jeg går i præcis det tøj, som jeg gik i, da jeg var 18-20 år, og det vil jeg formentlig blive ved med resten af mit liv. Det er en afsindig tanke, at man skal ændre sine tøjvaner, fordi man har succes med det, man arbejder med,« lyder hans livsfilosofi.

»Jeg tror nu ikke, jeg er nogen telebølle. Dem, der arbejder sammen med mig, ved, at jeg både er engageret og loyal over for opgaverne. Men det kan måske komme af, at jeg siger tingene, som jeg opfatter dem. Roser jeg nogen, så skal man virkelig sætte pris på det, så mener jeg det med hud og hår. Men skoser jeg nogen, så er det det samme. Så mener jeg det også med hud og hår.«

Stilen har imidlertid givet ham selv bøllebank, selv om de rå kanter efter 20 år i erhvervslivet er slebet lidt rundere.

pix-Frank Rasmussenpix-Frank Rasmussen

»Jeg er en stor dreng i en aldrende krop, glad og humørfyldt, og mine børn synes, jeg er den sjoveste i hele verden, fordi der er lidt krudt og kugler. Min natur er nok at provokere. Jeg er direkte, og det kommer jeg nogle gange knap så godt af sted med. Alle kender nok den der situation, hvor man tænker, åh nej, det skulle jeg aldrig have sagt,« beretter Rasmussen.

»Som da mine og TDCs veje skiltes sidste gang. Da sagde jeg faktisk på bestyrelsesmødet til Henning Vest, som var direktør for TDC International og bestyrelsesformand i TDCs og mit joint venture EasyMobile dengang:

»Du må simpelthen være idiot!«

Det siger man altså ikke til en bestyrelsesformand, sådan er det bare, men det gjorde jeg altså. Men det betød så, at samarbejdet ophørte ca. tre minutter senere.«Bemærkningen var vel at mærke ikke nogen smutter, som røg ud af munden på Frank Rasmussen: »Jeg mente det sgu med hud og hår!« erklærer han.

»Grunden til, at jeg nævner historien, er, at både TDC og jeg er blevet klogere siden. Det, vi prøvede dengang, var at tage den polerede koncern og forsøge at smelte den sammen med den noget åbenmundede entreprenørtype.

Rasmussen er manden, der får tusind nye indfald om dagen. Derfor har han efter eget udsagn behov for nogle særdeles kompetente partnere at sparre med. Nogen, der kan skyde nogle af ballonerne ned.

pix-Telenor

»Jeg er meget god til at få gode ideer og ekstremt god til at holde fokus, men det er altid en god ting at skulle argumentere over for andre mennesker – særligt nogen, der er lidt tørre. Kan du overbevise dem, kan du overbevise alle,« siger Frank Rasmussen, som altid tager udgangspunkt i sig selv, når han får ideer til nye virksomheder.

Det gælder også det nyeste nu delvist frasolgte barn, Justfone, som bla. sysler med en kø-funktion, som kendes fra større virksomheders telefonsystemer og en mulighed for at begrænse børns forbrug af mobilsnak, så de f.eks. ikke kan ringe til andre end deres forældre i skoletiden eller sent om aftenen.

Hvor rig Frank Rasmussen er, vil han ikke nærmere ind på. Men en skilling er der da tjent:

»Jeg har jo boet i Schweiz engang, og det var ikke for udsigten, vil jeg sige. De er så flinke dernede med skat og sådan noget,« lyder det fra superiværksætteren.

Privat er Frank Rasmussen flyttet fra sin store ejendom på Stevns til Vallensbæk, og hans civilstatus er ændret fra fraskilt og ledig på markedet til 50 pct. ledig, som han udtrykker det: »Jeg er i et kompliceret forhold, men dejligt, men også kompliceret.

Jeg er opvokset med fem søstre, så ... men problemet er måske, at jeg prøver at håndtere kæresten. Jeg var midt i søskendeflokken som det klemte mellembarn, der ofte ikke bliver til noget. Et rigtig traumatisk liv,« siger han humoristisk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere