Berlingske Business

Tyskere skal først bekæmpe falske Facebook-nyheder

pix-Falsk Facebook
Facebook-brugere i Tyskland kan om ganske kort tid bruge den nye funktion og markere, hvis de mener, at en nyhed, som dukker op, er falsk. Man kan samtidig vælge at sende besked om det til den, der sendte nyheden videre. Foto: Facebook

Om få uger vil tyske Facebook-brugere kunne markere nyheder som falske, hvorefter frivillige efterforskere kontrollerer deres rigtighed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tyskerne bliver de første, som skal bistå Facebook med at bekæmpe falske nyheder.

Efter voldsom kritik af spredningen af frit opfundne nyheder gennem Facebook under den amerikanske præsidentvalgkamp annoncerede verdens største, sociale netværk i december, at det nu tester en ny funktion, hvor Facebook-brugerne kan markere nyheder, som dukker op hos dem, som falske. Herefter vil en række udvalgte organisationer frivilligt forsøge at granske deres oprindelse og fastslå, om de faktisk er falske.

Klar om få uger

Reaktionen kommer, efter at stadig flere synes at slå deres eget filter og kildekritik fra, når de ser noget omtalt på Facebook, og i stedet blot straks sender det videre til bekendtskabs- og vennekredsen.

Tyske Facebook-brugere vil »i løbet af de kommende uger« få adgang til den nye funktion, oplyser det børsnoterede, amerikanske selskab, som har indgået aftale med den undersøgende mediegruppe Correctiv som den første ikke-amerikanske faktagransker.

I USA deltager blandt andre nyhedsbureauet Associated Press, ABC News og FactCheck.org i kontrolarbejdet.

Den tyske regering har udtrykt bekymring for, at falske nyheder på nettet kan få indflydelse på parlamentsvalget til september. Den tyske justitsminister, Heiko Maas, har gentagne gange advaret om falske nyheder og kræver, at Facebook respekterer den tyske lovgivning, som på mange områder er skrappere end den amerikanske.

pix-Jan McNair, Libratone

Falske nyheder flyttes længere ned

Facebook havde ved udgangen af september 1,18 milliarder daglige brugere, heraf 256 millioner i Europa. De vil fremover få lettere ved at indrapportere falske nyheder, samtidig med at Facebook ændrer på sine reklameregler, så de, der lægger de falske nyheder ud, får sværere ved at få økonomiske gevinster ud af det, hvis folk faktisk klikker på de falske artikler og bliver ledt til netsteder, der ofte er fyldt med masser af annoncer. Facebook vil nu gå disse links igennem og spærre for muligheden for, at disse netsteder fremover kan reklamere på Facebook.

Artikler, der markeres som falske, vil rangere lavere i folks nyhedslister. Vælger man alligevel at dele nyheden med andre, vil man se et vindue med beskeden om, at der er rejst tvivl om artiklen.

pix-Smart-TV
For abonnenter LÆS MERE : Nu skal danskerne efteruddannes i TV

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen