Del : SMS
Berlingske Business

Tysk konkurrencesag om misbrug truer Facebook

pix-Facebook-datacenter
Spørgsmålet er, om Facebook er blevet så stor, fordi det arbejder med ulovlige brugerbetingelser. Det vil de tyske konkurrencemyndigheder nu undersøge. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix Foto:

De tyske konkurrencemyndigheder har onsdag indledt en undersøgelse af, om Facebook er blevet så stor, fordi det børsnoterede selskab overtræder databeskyttelseslovgivningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebook bliver nu underkastet de tyske konkurrencemyndigheders skarpe lup for muligt misbrug af sin dominerende stilling.

Bundeskartellamt har onsdag morgen indledt en undersøgelse af Facebook som følge af mistanken om, at verdens største, sociale netværk har gjort sine brugerbetingelser så svære at forstå, at mange ikke kan gennemskue, hvad de siger ja til, hvorefter de hvert minut lægger milliarder af personlige oplysninger og andre data ind i det børsnoterede Facebooks enorme databaser. Hvis der er en sammenhæng med Facebooks størrelse i dag, kan der ifølge myndighederne blive indledt en konkurrencesag mod Facebook.

Mulige lovovertrædelser undersøges

Undersøgelsen gælder både Facebooks amerikanske moderselskab, det irske datterselskab, som er hovedselskab for Facebooks aktiviteter i Europa, og Facebook Germany GmbH, som har hovedsæde i Hamburg.

Facebooks brugerbetingelser strider muligvis mod lovgivningen om privatlivets fred på grund af Facebooks dominerende stilling.

»Markedsbeherskende virksomhed medfører særlige forpligtelser. Dertil hører også at anvende passende brugerbetingelser, såfremt de er relevante for markedet,« siger direktør Andreas Mundt fra Bundeskartellamt i en udtalelse om undersøgelsen.

Spørgsmål til brugerbetingelserne

Facebook samler i stort omfang personlige data ind om sine brugere og kan dermed opbygge et meget detaljeret billede af brugerne, hvilket kan bruges til tæt målretning af annoncer. Den tyske undersøgelse skal afklare, »om forbrugerne er blevet tilstrækkeligt informeret om typen og omfanget af dataindsamlingen«, meddeler Bundeskartellamt.

Andreas Mundt har tidligere i år luftet muligheden for en sådan undersøgelse og for fremover, når man ser på konkurrenceforhold, at se på virksomheders viden gennem data om folk. Dette forhold skal tages med i betragtning også ved opkøb og fusioner, gjorde han klart i et interview.

Facebook har meddelt, at selskabet er overbevist om, at det overholder lovgivningen, og derfor ser frem til at besvare Bundeskartellamts spørgsmål.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere