Del : SMS
Berlingske Business

Tvungen kryptering af trådløst netværk

pix-wifi_business
Alle nye trådløse routere skal nu leveres med kryptering. Det skal forhindre piratkopiering. Foto:

Køber du en internetforbindelse med en trådløs router hos en internetudbyder, skal kryptering som standard være slået til. Det er konsekvensen af en aftale, der skal hindre piratkopiering.

Artiklen fortsætter under annoncen
De danske internetudbydere vil fremover levere trådløse routere med kryptering slået til. Det er konsekvensen af en aftale mellem internetudbyderne og kulturministeriet, der er kommet i stand for at forhindre netpirateri. Det skriver Version2.

Selv om de fleste internetudbydere gjorde det i forvejen af hensyn til at beskytte kunderne, så har de nu forpligtet sig til det for at hjælpe rettighedshaverne med at føre bevis i sager, der handler om ulovlig fildeling.

»Der var en del internetudbydere, som gjorde det i forvejen. Det var bare ikke konsekvent. I og med at det var et tiltag, som kunne bidrage (til at forhindre ulovlig fildeling, red.), så blev vi enige om, at det var en god idé at fremme det,« siger direktør Jakob Willer fra brancheorganisationen Teleindustrien til Version2.

"Det kunne have været naboen, der gjorde det."

Dét har hidtil været tilstrækkeligt argument til at blive frifundet, når en sag om ulovlig fildeling er kommet for retten. I hvert fald hvis man har haft et ukrypteret trådløst netværk.

Men et ukrypteret trådløst netværk bliver dog fremover noget, den enkelte internetkunde aktivt selv skal tilvælge. De danske internetudbydere er nemlig blevet enige om, at trådløse routere fremover skal leveres med kryptering og unikke adgangskoder.

»Der har været tilfælde, hvor Antipiratgruppen har ført sager på vegne af rettighedshavere, hvor der er blevet rejst det forsvar, at 'det var ikke mig, selvom det var min IP-adresse',« siger advokat og partner i Kromann Reumert, Torben Waage, til Version2.

Problemet har for rettighedshaverne været, at de kun har kunnet spore den ulovlige fildeling tilbage til kundens router. Hvis routeren var forbundet til et åbent trådløst netværk, kunne hvem som helst inden for rækkevidde i princippet have benyttet forbindelsen.

Det forsvar har blandt andet ført til frifindelse i en sag ved Landsretten i 2008. Dommeren vurderede, at der ikke var tilstrækkeligt bevis i sagen til at pålægge internetkunden at bevise, at hun ikke havde delt filer.

»Det er muligt, at det er ret urealistisk, men man skal kunne føre bevis, og problemet er at bevise, at det er lige netop dén person, der har gjort det og ikke naboens søn,« siger Torben Waage.

I dag får bredbåndskunder hos blandt andre TDC og Telia en router leveret med et unikt netværksnavn, SSID, og en unik adgangskode. Både TDC og Telia påpeger dog over for Version2, at kunderne selv kan ændre koderne og slå sikkerheden fra.

Et unikt netværksnavn og adgangskode betyder, at medmindre kunden ændrer det, så vil det være betydeligt vanskeligere for en person udefra at benytte kundens trådløse netværk, uden kunden er klar over det. Dermed vil det formentligt være lettere at føre en ophavsretssag, selvom rettighedshaveren kun har IP-adressen på en router, fordi IP-adressen kan føres tilbage til kunden og kun kundens husstand.

Se dokumentation på Version2: Version2 gengiver (med tak til Kromann Reumert) i anonymiseret form den omtalte dom, hvor en indstævnet frifindes for ulovlig fildeling med den begrundelse, at rettighedshaverne ikke har kunnet bevise, at trafikken fra et åbent wifi-netværk stammer fra den indstævnede selv. (Klik her for at se dokumentation)

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere