Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

TV-udbyder får bøde på kvart million

pix-TV
Der var kamp om danskerne, da det analoge TV-signal forsvandt i 2009 - og det gik ikke helt fint for sig i reklamerne, har forbrugerombudsmanden nu fået Canal Digital dømt for. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix

Canal Digital betaler kæmpe bøde på 250.000 kroner for vildledende reklamer for TV-pakker.

Danmarks sjettestørste TV-leverandør, Canal Digital, opgiver at føre en strid om vildledende markedsføring af TV-pakker videre og betaler derfor en bøde på en kvart million kroner.

Det er forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der ved Retten i Glostrup har fået Canal Digital, der ejes af Nordens næststørste teleselskab, norske Telenor, den kæmpe store bøde i en sag, der går tilbage til efteråret 2009.

Her havde Canal Digital reklameret for TV-pakker til 99 kroner og 149 kroner om måneden uden at fortælle klart nok, at der kom en halvårlig kortafgift på 389 kroner oven i beløbet.

Oprindeligt krav: en halv million kroner

Oprindelig havde forbrugerombudsmanden krævet en halv million kroner, men Canal Digital »slap« med de 250.000 kroner, som til gengæld er i den absolut høje ende af de efterhånden mange bøder for overtrædelse af markedsføringsloven, som forbrugerombudsmanden gennem de seneste tre år har stanget ud.

Canal Digital har besluttet at betale ved kasse 1.

»Vi har været meget tæt på at anke dommen, for vi mener ikke, at vi har vildledt nogen kunder, og vores jurister er da også forundrede over, hvor langt dommeren er gået. Men det er både dyrt og krævende for en mindre organisation som Canal Digital Danmark at blive ved med at forfølge sagen, og derfor har vi valgt at betale bøden,« siger kommunikationsdirektør Catja Middelboe Andersen.

Hun understreger, at Canal Digital i 2009, hvor Danmark var på vej til at udfase det analoge TV-signal, og der derfor var krig om TV-kunderne, havde en tilfredshedsgaranti, hvorefter alle kunder kvit og frit kunne sige deres abonnement op igen inden for to måneder, hvis de fortrød eller var skuffede.

pix-Streaming

Forbrugerombudsmanden: Det så billigere ud, end det var

Christina Toftegaard Nielsen er tilfreds med udfaldet.

»Prisen er vigtig, når forbrugerne skal vælge TV-abonnement. Derfor var det vildledende markedsføring, at Canal Digital ikke oplyste klart og tydeligt om den halvårlige kortservice. Det fik TV-pakkerne til at se billigere ud, end de var,« siger hun i en kommentar.

Markedsføringen skete i to TV-reklamer på bl.a. TV 2, tre bannerreklamer på nettet samt på Canal Digitals eget netsted.

Canal Digital har under sagen hævdet, at de danske regler var i strid med et EU-direktiv, men EU-Domstolen har slået fast, at det var den ikke.

»Bøden var fastsat i overensstemmelse med de retningslinier, som fremgik af forarbejderne til markedsføringsloven. På den ene siden var bøden fastsat under hensyn til TV-selskabets udgifter til markedsføring, og på den anden side var der henset til, at TV-selskabet havde medvirket til sagens opklaring. Der blev endelig henset til den tid, som var gået, siden forholdene blev begået, og som blandt andet skyldtes sagens forelæggelse for EU-Domstolen,« skriver Retten i Glostrup i en pressemeddelelse, efter at retten afgjorde sagen 18. maj.

Canal Digital har siden haft mulighed for at bringe sagen videre i retssystemet men har altså opgivet.

piratkopiering yo ho ho ho ohoi

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen