Del : SMS
Berlingske Business

TV-producenter får bøde på 11 milliarder

SAMSUNG_TV_Business
Samsung, LG og Philips har fået en historisk stor kartelbøde af EU. Foto:

EUs konkurrencemyndigheder har udskrevet den største bøde nogensinde for ulovlig kartelvirksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Philips, LG Electronics, Samsung og tre andre elektronikvirksomheder er ifølge nyhedsbureauet Reuters samlet idømt bøder på omtrent 11 mia. kr. Det sker, fordi selskaberne igennem næsten et årti har haft ulovlige prisaftaler på billedrør til brug i tv og computerskærme.

Den største bøde tilfalder Philips og er på 313,4 mio. euro, eller godt 2,3 mia. kr. LG Electronics følger lige efter med en bøde på 2,2 mia. kr. Desuden er Panasonic og Samsung idømt bøder med ti cifre og skal henholdsvis betale 1,2 mia. kr. og 1,1 mia. kr.

Afgørelsen omhandler to karteller - et for tv og et for computerskærme - der opererede i perioden 1996 til 2006. De ulovlige prisaftaler blev indgået på såkaldt "grønne møder," hvor virksomhedslederne tit sluttede af med en runde golf.

- Billedrørskartellerne er lærebogseksempler på karteller. De omfatter den værste form for konkurrencebegrænsende adfærd og er strengt forbudte for selskaber, der gør forretning i Europa, siger konkurrencekommissær Joaquin Almunia ifølge en meddelelse.

Han vurderer, at prisaftalerne har kostet forbrugerne dyrt, da billedrørene typisk har udgjort 50-70 pct. af prisen på en skærm.

Aktiemarkedet tager bøderne med ophøjet ro. Aktien i Philips falder 0,4 pct.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere