Del : SMS
Berlingske Business

Tre telegiganter har vildledt danske bredbåndskunder

pix-Bredbånd
Der skal skiltes klart og tydeligt med, hvad man får, når man køber en internetforbindelse, uanset om den er trådløs eller kablet, fastslår forbrugerombudsmanden. Arkivfoto: Simon Læssøe Foto:

TDC, Telia og Telenor har alle sammen reklameret med internetforbindelser, som de slet ikke kunne levere til kunderne, fastslår forbrugerombudsmanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks tre største teleselskaber har vildledt om hastighederne på de internetforbindelser, som de sælger, ved at love hastigheder, som de slet ikke kunne levere.

Det fastslår forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som derfor har bedt TDC, Telia og Telenor om at rette op på deres markedsføring.

»TDC, Telia og Telenor har vildledt forbrugerne ved at love dem en hastighed på bredbånd, som de ikke kunne få. Jeg har derfor bedt selskaberne om at ændre deres markedsføring. Hastigheden har stor betydning for forbrugerne, når de vælger bredbånd. Derfor er det vigtigt, at teleselskaberne giver korrekte oplysninger om den i deres markedsføring,« siger forbrugerombudsmanden på baggrund af fem sager - heraf to, som hun selv har taget op, og tre klager udefra.

pix-Film

Hastighedsgarantier holdt ikke

TDC, som er Danmarks største internetleverandør, reklamerede i begyndelsen af 2015 med en hastighedsgaranti uden at fortælle, at ikke alle kunne få den garanterede hastighed på internetforbindelsen. Samtidig blev der tilbudt hastighedsgaranti i forbindelse med »trådløst internet«, men det fremgik ikke, at hastigheden kun kunne blive så høj, hvis man brugte kabler. TDC ændrede sine reklamer efter en henvendelse fra forbrugerombudsmanden.

Telia reklamerede for »17 TV-kanaler + 20 Mbit bredbånd«, uden at det fremgik, at hastigheden på internetforbindelsen gik ned, når man samtidig så TV, fordi TV-kanalerne også blev leveret over internetforbindelsen. Desuden reklamerede både Telia og Telenor med »op til«-hastigheder uden at fortælle, at mange ikke kunne opnå de lovede hastigheder, og at man faktisk ikke kunne komme så højt op i fart, hvis man brugte den trådløse router, som fulgte med tilbuddet. Også Telia og Telenor rettede ind efter henvendelser.

pix-Telenor

Nye regler giver større klarhed

For to og et halvt år siden, i 2013, aftalte forbrugerombudsmanden og internetudbyderne i Danmark nye regler for, hvilke oplysninger kunderne skal kunne se, når der reklameres for internetforbindelser. I juni 2015 blev telebranchen, forbruger- og erhvervsorganisationer enige om, at reglerne var fine, som de var. Det er de regler, som Christina Toftegaard Nielsen som forbrugerombudsmand nu håndhæver.

»Det er min opfattelse, at retningslinierne for markedsføring af bredbånd generelt har virket efter hensigten. Det er blevet mere klart for forbrugerne, hvad de får og ikke får, når de ser et tilbud,« konstaterer hun.

pix-TDC

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere