Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Trådløs teknologi skal give bedre lufthavnssikkerhed

Allerede, når du ankommer til parkeringspladsen ved lufthavnen, er de klar over, at du er ankommet. De har dit navn, dit foto,

din adresse, dit pasnummer, nummeret på din billet, mobiltelefonnummeret - ja selv dit fingeraftryk.



Ubehageligt?

I

hvert fald er din første fordel, at du straks får en reserveret parkeringsplads stillet til rådighed.


Vel

inde i lufthavnen kan du så samtidig glæde dig over, at du i hvert fald ikke skal stå i den lange kø til

Mallorca, men kan gå lige igennem til checkin-skranken, hvor de blot lige skal kontrollere dit fingeraftryk på en fingerprint-scanner,

så de er sikre på, at du nu også passer til den elektroniske chip, du bærer i din brystlomme.


Fjern fremtid?


Nej!



Billund-test

Det

var virkelighed i Billund Lufthavn i sidste uge.


Med undtagelse af "fingeraftryks-teknologien" testede Aalborg-firmaet

Blue Tags A/S sit nye system til forbedring af lufthavnssikkerhed i samarbejde med den amerikanske it-virksomhed Red-M.


BlueTags

er specialist i udviklingen af intelligente tags, elektroniske mærker, baseret på den trådløse bluetooth-teknologi,

er Red-M en af pionererne indenfor trådløse netværksløsninger.


I Billund skulle de to virksomheders

teknologier arbejde sammen, og da ErhvervsBladet sidste på ugen "fangede" direktør i Blue Tags, Carlos Østby,

på mobiltelefonen, var testforsøget gået helt som det skulle.


Forsøget har omfattet ca. 600 passagerer.

Halvdelen var på forhånd registreret i en database, mens den anden halvdel først er blevet registreret, da de dukkede

op i lufthavnen, hvor de fik en tag udleveret. Herefter har man kunnet overvåge sidstnævnte gruppes færden i lufthavnen.









.

september

Det nye trådløse sikkerhedssystem, der altså kombinerer fordelene ved den elektronsike tag og det trådløse

netværk, er ikke mindst et resultat af terrorangrebet den 11. september, som mange steder i verden resulterede i meget lange

indcheckningstider i lufthavnene.


Bluetags, der blev etableret i 1999, satsede oprindeligt på at udvikle en bluetooth-baseret

tag til tracking af kufferter, men tag''en kan altså bruges til meget andet.


Ifølge Carlos Østby er anden

generation af bluetooth-tag''en klar i slutningen af andet eller begyndelsen af tredje kvartal, hvorefter man kan begynde at markedsføre

det nye sikkerhedssystem.



Forretningsrejsende

På spørgsmålet, om ikke mange vil vægre sig ved den

udstrakte grad af kontrol og overvågning, som systemet lægger op til, svarer han:


- Systemet skal først og

fremmest forbedre lufthavnssikkerheden, men det er jo heller ikke særligt interessant for rejsende, der måske en gang

om året tager på charterferie. Den primære fordel ligger primært hos de forretningsrejsende, der måske

rejser to-tre gange om ugen. De slipper for den lange sikkerhedsproces med dette system. De kan i det hele taget forkorte deres ophold

i lufthavnen mærkbart, fordi de allerede på parkeringspladsen får hjælp, siger han.



Bedre oplevelse

Lufthavnschef

Jørgen Krab Jørgensen, Billund Lufthavn, ser også store perspektiver i systemet.


- Passagerernes sikkerhed

og bekvemmelighed står meget højt på alle lufthavnes dagsorden, og denne test viser en helt klar mulighed for at kunne

tilvejebringe stor værdi i form af tidsbesparelser for vores kunder uden forringelse af sikkerheden. Fodelene ved dette system

er, at det gør det muligt for os at forbedre kundernes lufthavnsoplevelse og i øvrigt i fremtiden af tilbyde yderligere

services såsom information og tilbud via mobiltelefon, siger han.


For Carlos Østby har testen ikke mindst bevist,

at trådløst netværk kan hægtes sammen med en bluetag og dele informationer med f.eks. en lufthavns sikkerhedsnetværk.


-

Den demonstrerer til fulde de basale aspekter omkring bluetag''en som værende en simpel og let tilgængelig tilgang til

forbedring af processerne omkring passagerfærden og omkring sikkerhed generelt, tilføjer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen