Del : SMS
Berlingske Business

Topchef på Apples bilprojekt går

pix-Apple-bil
Apple arbejder åbent på at få pladsen som styrepult i de nye biler med sit CarPlay-system, men samtidig arbejder den amerikanske IT-gigant i det skjulte på at udvikle sin egen, selvkørende bil, som skal være klar i 2020. Arkivfoto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:

Apple mister ankermanden bag udviklingen af en elektrisk, selvkørende bil.

Artiklen fortsætter under annoncen

Topchefen for den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apples elektriske bilprojekt forlader nu selskabet efter to år.

Steve Zadesky, som tidligere har arbejdet med såvel iPhone-telefonerne som iPod-musikafspillerne og har været hos Apple i 16 år, fratræder ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal af personlige grunde og ikke på grund af hans indsats på posten. Før han kom til Apple i 1999, var han ingeniør hos Ford.

Apple selv vil ikke kommentere fratrædelsen.

I produktion i 2020

Apple har aldrig erkendt, at selskabet arbejder med at bygge en elektrisk, selvkørende bil, men gennem den seneste tid har Apple hyret adskillige bileksperter fra blandt andre kendte mærker som Ford og Mercedes-Benz til det såkaldte »Project Titan«, som ifølge en rapport fra september på det tidspunkt beskæftigede omkring 600 ansatte.

Nyhedsbureauet Bloomberg skrev sidste år, at Apples topledelse presser på for at få sat en elektrisk Apple-bil i produktion i 2020. Nøglefunktioner og selve designet skal være klar i 2019.

Apples topchef, Tim Cook, besøgte tyske BMWs hovedkvarter i 2014, og flere ledende Apple-folk har været i BMWs fabrik i Leipzig i Tyskland for at lære, hvordan den elektriske i3-bil produceres, skriver nyhedsbureauet Reuters. Der kom dog ikke umiddelbart et samarbejde ud af besøgene.

Kamp om pladsen i bilerne

Apple sikrede sig i december rettighederne til internetadresserne apple.car, apple.cars og apple.auto, har teknologinetstedet MacRumors fortalt tidligere på måneden. Det er dog muligt, at netadresserne skal bruges til Apples CarPlay-styresystem til biler, som Apple forsøger at få de store bilproducenter med på. CarPlay skal styre den indbyggede skærm i bilen, så man fra sin iPhone kan fjernbetjene udstyret og f.eks. høre musik, men styresystemet skal samtidig håndtere de stadig flere trafikoplysninger, som de avancerede biler efterhånden har brug for for at kunne navigere nemt gennem trafikken.

Også internetgiganten Google kæmper for at komme ind i bilerne, der af teknologigiganterne anses som det store, nye marked, og som kan bibringe dem langt flere oplysninger om folks adfærd og livsmønstre. Google har allerede investeret omkring 60 millioner dollars i sine selvkørende biler, oplyste branchenyhedstjenesten IHS Automotive i november.

Google har nu omkring 50 selvkørende biler i gang. De har siden premieren 24. september 2014 tilbagelagt omkring to millioner kilometer på veje i Texas og Californien og har hidtil været involveret i 17 uheld gennem de seneste seks år, hvilket statistisk skal være langt færre end biler med en fører bag rettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere