Del : SMS
Berlingske Business

Tidligere B&O-folk puster liv i tysk konkurrent

GERMANY/
Fjernsyn fra Loewe udstillet på elektronikmessen IFA i Berlin 5. september 2013. Måneden efter begærede virksomheden insolvens, men nu er den traditionsrige, tyske virksomhed reddet. Foto:

Den traditionsrige tyske fjernsynsproducent Loewe har i 11. time sikret sin overlevelse. En gruppe tyske investorer har overtaget virksomheden i samarbejde med tidligere ledende skikkelser fra Apple og konkurrenten B&O.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tyske TV-producent Loewe AG er blevet reddet op af insolvensen. High end-mærket, som længe har været en konkurrent til danske Bang & Olufsen, er blevet overtaget af en gruppe tyske familieinvestorer samt tidligere ledere fra Apple og netop B&O.

Loewe har været insolvent siden oktober sidste år og har siden forhandlet med to mulige bydere - en proces der altså endte med, at den traditionsrige virksomhed forbliver på tyske hænder.

LOEWE-APPLIANCES_Business

Og selv om B&Os konkurrent nu vender tilbage til de levendes rækker, er overtagelsen faktisk gode nyheder for den danske fjernsynsproducent fra Struer, vurderer aktieanalytiker Jesper Christensen fra Alm. Brand Markets.

»Man kan sige, det er positivt for B&O. Det, man har været nervøs for, var, om Apple ville overtage Loewe fuldstændig og bruge det som platform for deres iTV, hvilket ville have været en stor konkurrent til B&O,« siger han.

Den mulighed er nu taget af bordet. Men i sig selv ændrer købet dog ikke fundamentalt ved styrkeforholdet mellem de to high-end-producenter, mener han. Forbrugerne har nemlig været i stand til at købe Loewe-produkter, selv om firmaet har været insolvent.

»Jeg ser det ikke som en game changer. De to har levet fint sammen i mange år, og de kommer til at leve fint sammen fremover,« siger Jesper Christensen.

Beskeden om overtagelsen melder ikke noget om købsprisen, ligesom der ikke er nævnt navne på hverken de tyske investorer eller de tidligere Apple- og B&O-folk.

Loewes eksterne pressebureau ønsker endnu ikke at gå i detaljer med købet over for Berlingske Business. De oplyser, at virksomheden først skal have orienteret de 650 medarbejdere, og at der vil komme yderligere information om købet omkring middagstid fredag.

Allerede fredag formiddag er Loewe-aktien steget med 19,8 procent som følge af den sparsomme udmelding, der kom torsdag.

Handlen kommer til at foregå som en såkaldt »asset deal«, hvor man køber værdierne ud af selskabet, mens »skallen« af Loewe AG bliver hevet af børsen og afviklet.

Virksomheden fortsætter dog med at hedde Loewe, ligesom det nye hovedkvarter i München, udviklingscentrene i Kronach og Hanover samt forretningsafdelingerne i Kronach alle forbliver, hvor de er.

Loewe blev stiftet i Berlin i 1923 af brødrene Siegmund og David Loewe. Tidligere har fjernsynsproducenten haft den japanske elektronikgigant Sharp som hovedaktionær med en ejerandel på 29 procent, mens 60 procent af aktierne var fordelt ud på småaktionærer.

Virksomheden havde i 2012 en omsætning på 250 millioner euro svarende til knap 1,9 milliard kroner.

B&O leverede torsdag et overraskende godt regnskab for andet kvartal af deres skæve regnskabsår. I månederne september, oktober og november leverede den danske elektronikproducent en omsætning på 822 millioner kroner og et overskud før skat på 16,7 millioner kroner, hvilket var højere end forventet.

Især det kinesiske marked gjorde godt i B&Os regnskab, mens det europæiske var noget mere sløvt.

Og hos det genfødte Loewe kommer Kina også til at spille en stor rolle i fremtiden. Man vil således udvide det strategiske samarbejde med den kinesiske TV-producent Hisense, lyder det fra selskabet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere