Del : SMS

Telia vil være først med 5G

pix-Stockholm
Den svenske hovedstad Stockholm skal allerede i 2018 danne rammen om verdenspremieren på 5G-mobilnettet - også selv om det faktisk ikke er færdigt på det tidspunkt. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Allerede i 2018 - to år tidligere end ventet - åbner telegiganten sammen med Ericsson for de første 5G-mobilforbindelser i Stockholm og Tallinn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Allerede i 2018 vil Norden som det formentlig første sted i verden kunne komme på de nye, superhurtige 5G-mobilnet, som bliver afgørende for også at løse trafikproblemer, styre selvkørende biler og bringe milliarder af dimser og dingenoter på nettet, så vi kan fjernstyre vores hjem.

Businessman With His Smartphone

Nordens største teleselskab, svensk-finske Telia, vil sammen med den svenske mobiludstyrsgigant Ericsson lancere 5G-mobilnet allerede i 2018. Det er to år tidligere, end der hidtil har været lagt op til. De Olympiske Lege i Tokyo i 2020 har indtil nu været sat som målstreg for, hvornår 5G var klar til brug.

pix-Uden hænder

Lanceringen vil ske i Stockholm i Sverige og den estiske hovedstad, Tallinn, og vil nok mere være af symbolsk værdi, på samme måde som Telia i 2010 var først i verden til at lancere 4G-/LTE-mobilnettet, hvor datahastighederne er langt højere end på 3G-mobilnettet og derfor i større omfang har tilladt, at vi kan bruge mobilnettet til at se TV, spille spil og meget mere.

Et eksperiment for at komme i gang

I december 2010 blev 4G lanceret i Danmark i blot det indre af København og ditto af Aarhus, men Telia kunne bryste sig af at være først.

»Vores ambition er at ligge på forkant - altid - for at tilbyde vores kunder og samfundet som helhed det bedste af, hvad teknikken kan give. Stockholm og Tallinn er to af verdens mest opkoblede byer, og nu bringer vi dem til næste niveau,« siger Telias koncernchef, Johan Dennelind.

pix-5G

Åbningen af 5G-nettet i 2018 sker da også i det små og som et eksperiment. Der er nemlig fortsat ikke opnået global enighed om alle tekniske aspekter af 5G-teknologien, og det er altafgørende, at alle producenter af udstyr i detaljer ved, hvad de skal følge af specifikationer, så udstyret - sensorer, mobiltelefoner og meget, meget mere - vil kunne fungere sammen og vil virke overalt i verden.

»Arbejdet med at fastlægge standarder for 5G bliver først klar i 2020, men for os er det vigtigt allerede nu at få kravspecifikationer på den nye teknik. Vi ved allerede nu ret vel, hvad der skal gælde for hastigheder og reaktionstid (altså hvor hurtigt internetforbindelsen reagerer, fra man trykker, til der sker noget, red.), men vi har brug for at vide mere om, hvordan den skal anvendes i praksis,« siger Ericssons koncernchef, Hans Vestberg, til det svenske nyhedsbureau TT.

26BUStrafik.jpg

Kamp om at komme først

Han ser TV og underholdning i hjemmet gennem mobilforbindelser i stedet for at skulle trække fiberkabler ud til husstandene som nogle af de helt store fordele ved 5G. Datahastighederne er også afgørende for, at selvkørende biler vil kunne fragte os sikkert gennem trafikken uden hænder på rattet, fordi de får alle nødvendige oplysninger fra sensorer og målere langt ruten. Desuden vil selve 5G-mobilnettet trods den meget større kapacitet bruge væsentligt mindre strøm end dagens mobilnet, understreger Ericsson-topchefen.

22BUSGOOGLE-AUTOSSELFDRIVIN.jpg

Ericsson forudser selv, at der ved udgangen af 2021 vil være 150 millioner 5G-abonnementer i aktiv brug i verden. Det vil med vished kræve nye telefoner og computermodemer at kunne bruge 5G.

Den amerikanske telekoncern Verizon sagde i efteråret, at man dér går efter at kunne sælge 5G-forbindelser allerede fra 2017.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere