Del : SMS
Berlingske Business

Telia og Telenor dropper kæmpe fusion i Danmark

Telia
Telia og Telenor dropper fusion.  Foto:

Stor telefusion falder på gulvet efter næsten et års forhandlinger. Det kan betyde store sparerunder, forudser analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Telia og Telenor dropper den stort anlagte fusion i Danmark mellem de to selskaber efter lange slagsmål med EU-Kommissionen for at få en godkendelse.

Det meddelte de to giganter, der hører til blandt verdens ti største teleselskaber, fredag morgen. Selskaberne har »ikke kunnet nå til enighed med EU-Kommissionen om acceptable vilkår for at fortsætte planen om at skabe en robust teleoperatør«, hedder det i en pressemeddelelse.

Beslutningen blev truffet i de to selskaber tirsdag og stadfæstet torsdag.

Bliver i Danmark

Telenor og Telia, som henholdsvis er nummer to og tre på det danske marked, var blevet presset af EU-Kommissionen til indrømmelser, blandt andet at sælge lavprisselskabet Bibob fra og senest give en ny spiller på det danske telemarked adgang til at købe 15 procent af deres fælles mobilnet i Danmark, TT-Netværket, og senere øge denne andel op til 40 procent.

»Det har været en lang proces, og vi har tilbudt to pakker, som Kommissionen har dømt til at være for lette. Vi kan se, at vi er ude over den røde linie, hvor det ikke længere kan betale sig for os at gøre dette. Derfor har vi besluttet os for at sige stop og har trukket ansøgningen og indstiller forhandlingerne med Telenor,« siger Telias administrerende direktør Søren Abildgaard til Berlingske.

Årsagen til fusionen var, at I ikke kunne tjene penge. Trækker Telia sig så nu ud af Danmark?

»Nej, det gør vi ikke. Vi er dedikeret til det danske marked og har en solid position. Telia er i dag positiv på pengestrømmen. Vi kunne se synergier ved at gå sammen med Telenor, og vi prøvede at komme gennem bjergpasset, men der var sne på vejen. Så må vi prøve at komme uden om bjerget i stedet. Men vi har ikke en krisesituation, så vi kikker på forretningsmulighederne,« siger Søren Abildgaard.

telia

Konkurrencen fortsætter

Han understreger, at Telia og Telenor i hele den mellemliggende periode, siden fusionsplanerne blev annonceret i december 2014, har konkurreret med hinanden som tidligere.

»I juli vandt Telia f.eks. Vestas med 7.000 SIM-kort fra Telenor på en treårig kontrakt. Så konkurrencen vedbliver at være her,« siger Telia-direktøren.

Det bekræfter Telenors europadirektør, Kjell Morten Johnsen.

»I begge virksomheders interesse har vi fundet det nødvendigt at agere beslutsomt. Telia og Telenor vil fortsat konkurrere og levere produkter og tjenester på det danske marked gennem vores respektive danske virksomheder,« siger han i en udtalelse.

pix-Fusion

Analytiker: På et tidspunkt bliver der sagt farvel

Sammenlægningen af Telia og Telenor ville ifølge de to selskaber kunne have sparet dem for 800 millioner kroner om året, fordi de fremover kunne dele regningen. I forvejen har de to selskaber slået deres mobilnet i Danmark sammen i selskabet TT-Netværket. Dette samarbejde fortsætter uændret.

Investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet forudser, at den droppede fusion meget vel kan betyde et farvel til et af de to selskaber i Danmark.

»Det er ekstremt svært at tjene penge i Danmark. Priserne skal op før vi får bedre dækning. Der er ingen anden vej. Når Telia og Telenor ville slå sig sammen og blive noget nær lige så store som TDC på mobilsiden, er det kun af en eneste grund: fornuftsægteskab baseret på økonomi. Alternativet kan meget vel være, at en af dem på et tidspunkt vil bruge deres ressourcer et andet sted uden for Danmark. Det er ikke en forudsigelse men noget nær en økonomisk naturlov på grund af den ekstremt pressede indtjeningssituation,« siger han til Berlingske.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, forudser nu store sparerunder i de to selskaber.

»I Danmark må Telia og Telenor nu tænke meget kortsigtet og bliver nødt til at holde igen med investeringerne og minimere dem. Hvis de ikke kan opnå synergier gennem en fusion, må de opnå besparelser ad anden vej. Jeg forventer derfor massive afskedigelser og massive omkostningsreduktioner hos Telenor og Telia, for de har ventet med at gøre noget, fordi de troede på, at fusionen faldt på plads, for ikke at skabe for megen unødig panik i organisationen,« siger han.

Bliver både Telia og Telenor i Danmark?

»Vi kan se alle scenarier: De kan finde en ny model sammen men får mere tid til at få den på plads. Måske sælger de nettet fra og fortsætter som nu. Eller enten Telia eller Telenor trækker sig og sælger til »3« på samme måde, som »3« har købt op i Østrig og Irland og er på vej til det i Italien og Storbritannien,« siger John Strand.

Han forudser, at de droppede fusionsplaner vil kunne aflæses negativt på de europæiske teleaktier i dag.

»Den politiske usikkerhed, som EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestagers folk har skabt, har ikke bare konsekvenser for Telia og Telenor men for alle selskaber i Danmark og i EU. Den får en meget negativ effekt på europæiske teleinvesteringer,« mener han.

pix-Telianor

Politisk glæde over tilbagetrækning

Gruppeformanden for de danske socialdemokrater i Europaparlamentet, Jeppe Kofod, glæder sig over, at fusionen ikke bliver til noget.

»Det er godt nyt for danske mobilkunder. Hvis fusionen var gået igennem, havde to selskaber (TDC og Telia/Telenor, red.) delt markedet mellem sig. Det havde kun ført til dårligere konkurrence og dyrere mobilregninger. Den danske telebranche står over for store udfordringer, men det kan aldrig være svaret at samle over 80 procent af et marked på kun to selskaber, som fusionen ville have resulteret i,« siger han.

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere