Berlingske Business

Telia giver Danmark ti år mere

Wendt
Henriette Wendt, der blev i december 2016 udnævnt til ansvarlig for Nordens største teleselskab, Telias landeoperationer i Danmark, Estland og Litauen. Foto:

Telia har afvist at ville købe TDC og skal nu finde en anden måde at tjene penge på i Danmark – eller sige stop. Et samarbejde med Telia i Estland og Litauen kan byde på nye muligheder, siger den nyudnævnte, danske koncerndirektør for de tre små lande i Nordens største telekoncern.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nordens største teleselskab, Telia, er parat til at give Danmark ti år mere i forsøget på at skabe en ordentlig forretning – inden topchef Johan Dennelind som »den sidste mulighed« måtte vælge at forlade Danmark efter for nylig at have afvist at købe TDC, fordi det er for dyrt og risikabelt.

»Selvfølgelig kikker vi på, hvad vi kan gøre, og hvad der måske er muligt. Hvis det en dag betyder, at Telia af meget gode grunde ikke skal være i Danmark, så er det sådan. Men det er sidste udvej. Hvis vi ikke på langt sigt kan få et afkast som i andre lande, er vi naturligvis nødt til at tænke over, hvad vi laver her. Men det er ikke noget, vi skal tænke over de næste ti år - det er det ikke,« siger Telia-koncern­direktør Henriette Wendt.

16BUSPix1-Henriette-Wendt-0.jpg

Den civiløkonomuddannede dansker blev kort før jul udnævnt til koncerndirektør med ansvar for Telia i Danmark, Estland og Litauen – de tre små lande – og har som hidtidig ansvarlig for koncernudviklingen og opkøb været dybt inde i Telias kuldsejlede fusion med sin norske konkurrent, Telenor, i Danmark.

Danmark er lidt af ... en udfordring

»Det er ingen hemmelighed, at vi gerne var gået sammen med Telenor. Det var mit første projekt, da jeg begyndte hos Telia. Vi synes, at Danmark er lidt af ... ikke et problembarn, men ... en udfordring. Situationen i Danmark gør det lidt svært for os at retfærdiggøre at investere her. Når vi ser på, hvor vi skal investere, er Danmark ikke den bedste løsning – og det vil vi gerne lave om på. Vi mener, at der er muligheder, og vi vil gerne være i og investere i Danmark, men det er lidt svært at prioritere Danmark i den sammenhæng,« siger Henriette Wendt.

Hun var forleden til møde med såvel Dansk Industris topchef, Karsten Dybvad, som energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), der også er øverst ansvarlig for teleområdet. Begge blev gjort klart, hvor Telias bekymringer ligger.

»Vi er nødt til at beslutte ud fra, hvad investorerne forventer. Vi er i Danmark, så selvfølgelig investerer vi i Danmark og ville gerne investere mere, hvis vi havde fået lov til at fusionere med Telenor. Det ville have skabt synergier for 800 millioner kroner. Jeg mener ikke, at færre operatører (teleselskaber, red.) betyder mindre konkurrence og dårligere service. Tværtimod betyder det bedre afkast og flere investeringer,« siger Henriette Wendt.

Svært at retfærdiggøre investeringer

Hun fremhæver, at mobilpriserne i Danmark er steget, siden Telia og Telenor kastede håndklædet i ringen med udsigten til EUs krav for at få en godkendelse af fusionen, selv om netop frygten for stigende mobilpriser var en af konkurrencekommissær Margrethe Vestagers begrundelser for at ville sige nej.

Henriette Wendt mener, at Norden er »ekstremt avanceret« i åbenheden over for og brugen af ny teknologi.

»Derfor vil vi gerne blive her. Men inden for Norden er Danmark ikke altid i front, er ikke først med vækst og halter især bagefter på iværksættervirksomheder. Det er ærgerligt for Danmark, som er frontløber på mange andre områder. I Danmark er der meget fokus på priser i forhold til i andre lande. Telia ser på, hvor nye teknologier skal rulles ud først, og det er ikke i Danmark, fordi det er så svært at retfærdiggøre investeringerne. Det nytter ikke noget, at man politisk bare stiller dækningskrav, når man udbyder mobillicenser. Selvfølgelig vil vi gerne give en bedre dækning, men det skal sammenlagt kunne betale sig for os,« siger Henriette Wendt

pix-Johan Dennelind

Verdens digitale sandkasse

Hun understreger, at Telia ønsker en konstruktiv dialog, hvilket hun også har fremført på sine møder med den estiske præsident og den litauiske teleminister.

Henriette Wendt ser mange ligheder mellem Telia i Danmark, Estland og Litauen og vil udnytte de fælles muligheder for at kunne rykke hurtigt og afprøve nye ting i de mindre lande på vegne af hele den store Telia-organisation, som globalt tilhører verdens største teleselskaber.

»Vi er verdens digitale sandkasse. De små lande kan køre lidt hurtigere. Vi skal være den nye generations teleselskab. Det kræver fokus på et godt netværk, som er fundamentalt for al IT. Vi skal indgå partnerskaber med andre virksomheder om at levere nye tjenester til kunderne, for vi behøver ikke at lave dem selv, så vores hovedprodukter bliver mere attraktive. Vi skal levere, hvad der er relevant. Kunderne vil selv kunne vælge, tage noget forskelligt og kunne stoppe, når de vil. Kunderne vil altid plukke mange forskellige ting, og de vil ikke tage alting hos os - men vi skal helst levere så mange af tingene som muligt,« siger koncerndirektøren.

telia

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen